سوالات متداول در مورد ویروس کرونا ۲۰۱۹ و جواب سازمان بهداشت جهانی به آن‌ها(بخش سوم)

این سوالات، به عنوان سوالات رسمی و متداول یک مرجع رسمی در سایت سازمان بهداشت جهانی منتشر شده است.
بخش‌های قبلی این سوالات متداول را در لینک‌های زیر ببینید:
سوالات متداول در مورد ویروس کرونا ۲۰۱۹ و جواب سازمان بهداشت جهانی به آن‌ها (بخش اول)
سوالات متداول در مورد ویروس کرونا ۲۰۱۹ و جواب سازمان بهداشت جهانی به آن‌ها (بخش دوم)


دوره نهفتگی(نهفته و پنهان بودن) ویروس کرونا COVID-19 چقدر است؟

دوره نهفتگی به معنای زمان بین گرفتن ویروس و شروع علائم بیماری است. بیشتر برآورده‌ای دوره نهفته و پنهان بودن برای ویروس کرونا COVID-19 از ۱ تا ۱۴ روز است، که معمولا حدود ۵ روز است. این برآوردها با در دسترس قرار گرفتن داده‌های بیشتر به روز خواهند شد.

آیا انسان‌ها می‌توانند از یک منبع حیوانی به ویروس کرونا COVID-19 آلوده شوند؟

کرونا ویروس‌ها خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که در خفاش‌ها و حیوانات شایع هستند. مردم به ندرت با این ویروس‌ها آلوده می‌شوند که ممکن است به افراد دیگر سرایت کنند. به عنوان مثال، SARS - CoV با گربه‌های مدنی همراه بود و Mers - CoV توسط شتره‌ای یک کوهانه منتقل می‌شود. منابع احتمالی حیوانی ویروس کرونا COVID-19 هنوز تایید نشده اند.

برای محافظت از خود، مانند هنگام بازدید از بازار حیوانات زنده، از تماس مستقیم با حیوانات و سطوح آن‌ها در تماس با حیوانات اجتناب کنید. از روش‌های ایمنی غذایی خوب در تمام اوقات اطمینان حاصل کنید. گوشت خام، شیر و یا اندام‌های حیوانات را با دقت نگاه دارید تا از آلودگی غذاهای نپخته جلوگیری کرده و از مصرف محصولات حیوانی خام و یا نپخته خودداری کنید.

آیا می‌توانم ویروس کرونا COVID-19 را از حیوان خانگی‌ام بگیرم؟

نه. هیچ مدرکی دال بر این که حیوانات خانگی و یا حیوانات خانگی مانند سگ‌ها و گربه‌ها آلوده شده‌اند و یا می‌توانند ویروس ای بی سی‌دی را منتشر کنند، وجود ندارد.

ویروس چه مدت روی سطوح باقی می‌ماند؟

مشخص نیست که ویروس چه مدت باعث بقای ویروس کرونا COVID-19 بر روی سطوح می‌شود، اما به نظر می‌رسد که مانند سایر کورونا ویروس‌ها رفتار می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که کورونا ویروس‌ها (از جمله اطلاعات اولیه در مورد ویروس کرونا COVID-19 )ممکن است تا چند ساعت یا چند روز روی سطوح باقی بمانند. این امر ممکن است تحت شرایط مختلف متفاوت باشد.

اگر فکر می‌کنید که ممکن است سطحی آلوده شود، آن را با مواد ضد عفونی‌کننده ساده تمیز کنید تا ویروس را بکشید و از خودتان و دیگران محافظت بکنید. دستان خود را با دست الکلی تمیز کنید و یا آن‌ها را با آب و صابون بشویید. از لمس کردن چشم‌ها، دهان و یا بینی خود اجتناب کنید.

آیا دریافت بسته از هر منطقه‌ای که ویروس کرونا COVID-19 گزارش شده‌است، ایمن است؟

بله. احتمال آلوده شدن کالاهای تجاری توسط یک فرد مبتلا پایین است و خطر ابتلا به ویروس که باعث می‌شود ویروس کرونا COVID-19 از بسته‌ای که جابجا شده، سفر کرده و در معرض شرایط و دمای مختلف قرار گرفته‌است نیز پایین است.

آیا کاری هست که من نتوانم انجام دهم؟

اقدامات زیر علیه ویروس کرونا COVID - ۲۰۱۹ موثر نیستند و می‌توانند مضر باشند:

  • سیگار کشیدن
  • استفاده از درمان‌های گیاهی سنتی
  • پوشیدن ماسک‌های متعدد
  • خوددرمانی کردن و خوردن داروهایی مانند آنتی‌بیوتیک‌ها

در هر صورت، اگر دچار تب، سرفه و مشکل در تنفس هستید، به منظور کاهش خطر ابتلا به عفونت شدیدتر، زودتر به سراغ درمان پزشکی بروید و مطمئن شوید که سابقه سفر اخیر خود را با پزشک معالج خود در میان می‌گذارید.


منتشرشده در: سازمان بهداشت جهانی
لینک اصلی: https://www.who.int/news-room/q-a-detail/q-a-coronaviruses
این مقاله توسط مترجم متن‌ تخصصی و علمی ترجمیار و به صورت خودکار ترجمه شده و با حداقل ویرایش و بازبینی انسانی منتشر شده است.