دانسته‌ها و ندانسته‌ها از ویروس کرونا CoVID-19

پاریس، فرانسه (AFP)- محققان می‌خواهند همه چیز را در مورد آخرین کروناویروس، از میزان مرگ و میر آن گرفته تا منشا آن، دوره انکوباسیون و خیلی بیشتر بدانند و هنوز جای خالی زیادی برای پرکردن وجود دارد.

نرخ مرگ و میر؟

همان طور که می‌دانیم، COVID-19 کشنده‌تر از میانگین آنفلوانزای فصلی است، اما کم‌تر از بیماری‌های همه‌گیر قبلی ناشی از کوروناویروس‌ها است. ما هنوز میزان دقیق مرگ و میر آن را نمی‌دانیم. داده‌های سازمان بهداشت جهانی که در روز شنبه منتشر شد، تعداد ۲،۳۴۸ مورد مرگ و میر از ۷۶،۳۹۲ مورد تایید شده در چین را با نرخ تقریبی ۳.۰۷ درصد شناسایی کرد.

مرکز کنترل و پیش‌گیری از بیماری‌ها در چین (China CDC) این هفته مطالعه‌ای را منتشر کرد که در آن از ۱۱ فوریه، ۷۲،۳۱۴ مورد تایید شده، که از نظر بالینی یا مشکوک تشخیص داده شده‌بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. با توجه به مطالعات گسترده‌ای که تاکنون صورت‌گرفته است، در ۸۰.۹ درصد موارد، کروناویروس جدید خوش‌خیم، ۱۳.۸ درصد «جدی» و ۴.۷ درصد «بحرانی» بوده‌است. ۰.۶ درصد باقیمانده مشخص نشده است.

طبق مطالعه مرکز کنترل بیماری‌ها در چین، میزان مرگ و میر با افزایش سن به میزان قابل‌توجهی افزایش یافت و افراد بالای ۸۰ سال با نرخ ۱۴.۸ درصد بیش‌ترین خطر را داشتند. بیمارانی که در حال حاضر از بیماری‌های قلبی عروقی رنج می‌برند به ویژه در معرض خطر هستند، قبل از آن دیابتی شدن و کسانی که از بیماری‌های مزمن تنفسی یا فشار خون بالا رنج می‌برند.

با این حال، برآوردهای جهانی از میزان مرگ و میر خطرناک هستند، زیرا ما نمی‌دانیم چند نفر واقعا آلوده شده‌اند.دیگر گونه‌های کروناویروس، مانند SARS و Mers، به ترتیب نرخ مرگ و میر ۹.۵ درصد و ۳۴.۵ درصد را ایجاد کرده‌اند.

چقدر مسری است؟

متخصصان عموما موافق هستند که هر فردی که با کروناویروس بیمار شود به طور متوسط بین دوتا سه نفر دیگر آلوده خواهد شد. این میزان بالاتر از میزان معمول آنفولانزای زمستانی (۱.۳٪)، پایین‌تر از یک بیماری عفونی مانند سرخک (بیش از ۱۲٪) و قابل‌مقایسه با سندرم تنفسی حاد یا سارس (۳) آخرین ویروس اصلی کرونا که در سال ۲۰۰۲ در چین شیوع یافت.

با این حال، برخی کارشناسان هشدار می‌دهند که ما ممکن است به طور جدی تعداد موارد را دست‌کم بگیریم. در مطالعه‌ای که روز جمعه توسط کالج ایمپریال برای تحلیل بیماری‌های عفونی جهانی منتشر شد، گفته شد: «ما تخمین زدیم که حدود دو سوم از موارد COVID-۱۹ صادر شده از چین در سراسر جهان شناسایی نشده اند، که به طور بالقوه منجر به زنجیره‌ای متعددی از انتقال انسان به انسان در خارج از سرزمین اصلی چین شده‌است.»

تدرس آدانوم گمبرویسی، رئیس سازمان بهداشت جهانی، روز جمعه در مورد «تعداد مواردی که هیچ ارتباط اپیدمیولوژیک مشخصی ندارند، مانند تاریخ سفر به چین یا تماس با یک مورد تایید شده» ابراز نگرانی کرد.

موارد علامت‌دار، که در آن مردم هیچ علامتی نشان نمی‌دهند، دلیل دیگری برای نگرانی هستند. دوره نهفتگی بین ۲ تا ۱۰ روز تخمین زده می‌شود و کارشناسان را بر آن داشته‌است تا در مورد یک دوره نظارتی ۱۴ روزه برای موارد مشکوک یا افرادی که از مناطقی مانند استان هوبی چین که مرکز شیوع بیماری است بازگشته اند تصمیم بگیرند.

چگونه منتقل می‌شود؟

این ویروس عمدتا از طریق وسایل تنفسی و تماس فیزیکی منتقل می‌شود. زمانی که فرد مبتلا سرفه می‌کند، بزاق از دهان خارج می‌شود و محققان بر این باورند که به طور کلی در فاصله تقریبا یک متری رخ می‌دهد.

توصیه‌های بهداشتی بر اقداماتی مانند شستن دست‌ها اغلب، سرفه و یا عطسه در گوشک آرنج و یا دستمال کاغذی، و پوشیدن ماسک اگر بدانید که آلوده شده‌اید، تاکید دارند. یک وسیله ثانویه انتقال ممکن است اسهال باشد.

علائم و درمان‌ها چه هستند؟

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید:«علائم و نشانه‌های بیماری شامل تب، سرفه و تنگی نفس می‌باشد. در موارد شدیدتر، عفونت می‌تواند منجر به ذات‌الریه، سندرم حاد تنفسی شدید و گاهی مرگ شود.»

در حال حاضر هیچ واکسن یا دارویی برای مبارزه با COVID-۱۹ وجود ندارد تا مقامات بهداشتی تنها بتوانند علائم بیماری را درمان کنند. به برخی از بیماران داروهای ضد ویروس داده می‌شود، اما اثربخشی آن‌ها تاکنون ثابت نشده است.

از کجا آمده؟

گفته می‌شود که این ویروس از خفاش‌ها آمده‌است اما محققان فکر می‌کنند که ممکن است از طریق گونه‌های پستانداران دیگر به انسان‌ها سرایت کرده باشد. محققان چینی بر این باورند که ممکن است پانگولین، یک پستاندار قاچاق و در معرض خطر باشد. جامعه علمی جهانی این فرضیه را قابل‌قبول می‌داند، اما هنوز منتظر تایید است.


این مقاله توسط مترجم تخصصی و علمی ترجمیار و به صورت خودکار ترجمه شده و با حداقل ویرایش و بازبینی انسانی منتشر شده است.