شما حتی با نفس کشیدن هم کروناویروس را منتقل می‌کنید

شکل ۱:یک صندوقدار سوپرمارکتی در بوینس‌آیرس آرژانتین، به عنوان یک اقدام احتیاطی در برابر گسترش ویروس کرونا که باعث COVID19 می‌شود، منتظر مشتری پشت یک پرده پلاستیکی موقت است. عکس آسوشیتدپرس/ناتاکیا پیزارنکو
شکل ۱:یک صندوقدار سوپرمارکتی در بوینس‌آیرس آرژانتین، به عنوان یک اقدام احتیاطی در برابر گسترش ویروس کرونا که باعث COVID19 می‌شود، منتظر مشتری پشت یک پرده پلاستیکی موقت است. عکس آسوشیتدپرس/ناتاکیا پیزارنکو


منتشر‌شده در: مجله science به تاریخ ۲ آپریل ۲۰۲۰
لینک منبع: You may be able to spread coronavirus just by breathing, new report finds

آکادمی ملی علوم (NAS) یک ایده نگران‌کننده را تقویت کرده‌است: که کرونا ویروس جدید می‌تواند در هوا پخش شود-نه فقط از طریق قطرات بزرگ که در سرفه یا عطسه منتشر می‌شوند. هاروی فینزبرگ، که ریاست کمیته دائمی بیماری‌های عفونی در حال ظهور و تهدیدات بهداشت قرن بیست و یکم را بر عهده دارد، در نامه‌ای در ۱ آوریل به کلوین دروگمیر، رئیس دفتر سیاست علم و تکنولوژی کاخ سفید نوشت، اگرچه مطالعات فعلی قطعی نیستند، "نتایج مطالعات موجود با آئروسل شدن ویروس از تنفس عادی سازگار هستند".

تا کنون، مراکز کنترل و پیش‌گیری از بیماری‌ها (CDC) و دیگر آژانس‌های بهداشتی اصرار کرده‌اند که راه اولیه انتقال برای سندرم حاد تنفسی شدید کروناویروس ۲ (SARS-CoV-۲) از طریق قطرات تنفسی بزرگ‌تر، تا ۱ میلی متر که افراد در هنگام سرفه و عطسه اخراج می‌کنند است. جاذبه باعث می‌شود که این قطرات را تا عرض ۱ یا ۲ متر پرتاب می‌کند، اگر چه آن‌ها ویروس را بر روی سطوحی قرار می‌دهند که افراد می‌توانند آن را بردارند و خودشان را با لمس کردن دهان، بینی و یا چشم‌های خود آلوده کنند. اما اگر ویروس کرونا را بتوان در این مه بسیار ریز که هنگام تنفس ایجاد می‌کنیم، به حالت تعلیق درآورد، حفاظت از آن دشوارتر می‌شود، و این استدلال را تقویت می‌کند که همه مردم باید در ملا عام ماسک‌ بپوشند تا انتقال ویروس به صورت ناخواسته از ناقلان بدون علامت کاهش یابد.

این بحث زمانی آغاز شد که محققان در اوایل امسال در مجله پزشکی نیوانگلند گزارش دادند SARS-CoV-۲ می‌تواند در قطرات معلق هوا-کم‌تر از ۵ میکرون در عرض-تا ۳ ساعت شناور باشد و عفونی باقی بماند. در بررسی آن‌ها، فینبرگ و همکارانش در NAS به مطالعات دیگری اشاره کردند، از جمله مطالعات اخیر توسط جوشا سانتارپیا و همکارانش در دانشگاه مرکز پزشکی نبراسکا که شواهد گسترده‌ای از RNA ویروسی را در اتاق‌های جداگانه بیماران تحت درمان برای COVID19 یافتند. RNA ویروسی برای رسیدن به سطوح، و همچنین در نمونه گیرهای هوایی بیش از ۲ متر از بیماران، به سختی پیدا شد. سنتارپیا و همکارانش نتیجه‌گیری کردند وجود RNA نشان می‌دهد که ویروس می‌تواند از طریق آئروسل پخش شود، اگرچه آن‌ها ذرات ویروسی عفونی پیدا نکردند.

یکی دیگر از پرینت های ذکر شده توسط هیات NAS نگرانی‌هایی را مطرح کرد مبنی بر اینکه تجهیزات حفاظت شخصی (PPE) خود می‌تواند یک منبع آلودگی هوا باشد. در این تحقیق، محققان به رهبری یوان لیو در دانشگاه ووهان دریافتند که هنگامی که کارکنان بخش مراقبت‌های بهداشتی، PPE خود را برداشته، کف اتاق را تمیز کرده و در مناطق آلوده حرکت می‌کنند، ویروس کرونا را می توان در هوا به جریان می‌اندازند. در کل پانل NAS نتیجه‌گیری می‌کند "حضور RNA ویروسی در قطرات هوا و ذرات معلق، احتمال انتقال ویروسی از طریق این مسیرها را نشان می‌دهد،".

کیمبرلی پراتر، یک شیمیدان آئروسل در دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو، در ایمیلی به ساینس اینسایدر نوشت: " من از اینکه می‌بینم آئروسل شدن پذیرفته شده‌است، احساس راحتی می‌کنم.  این مسیر هوایی اضافه‌شده به توضیح این که چرا این ویروس انقدر سریع در حال گسترش است، کمک می‌کند."

همچنین این موضوع به ضرورت استفاده از ماسک اضافه می‌کند. هیات NAS به کارهای گزارش‌شده در یک مقاله توسط نانسی لئونگ از دانشگاه هنگ‌کنگ و همکارانش اشاره کرد. آن‌ها قطرات تنفسی و ذرات معلق را از بیماران مبتلا به بیماری‌های تنفسی ناشی از ویروس جمع‌آوری می‌کردند؛ برخی از بیماران ماسک جراحی به صورت داشتند. ماسک‌ها تشخیص RNA کرونا ویروس را هم در قطرات تنفسی و هم در ذرات معلق کاهش دادند، اما در میان مبتلایان به آنفولانزا تنها در قطرات تنفسی کاهش یافت. محققان نتیجه می‌گیرند که " نتایج ما، شواهد مکانیکی را فراهم می‌کند که در صورت استفاده افراد علامت‌دار، ماسک جراحی می‌تواند از انتقال عفونت کروناویروس و ویروس آنفولانزا انسانی جلوگیری کند."

همه کارشناسان موافق نیستند که آئروسل ها احتمالا مسیر انتقال هستند. یک گزارش علمی در ۲۷ مارس از سازمان بهداشت جهانی (WHO) بیان می‌کند که انتقال آئروسل‌ها "ممکن است در شرایط و محیط‌های خاصی که آئروسل‌ها را تولید می‌کنند ممکن باشد" مانند زمانی که بیماران شدیدا بیمار با لوله تنفسی لوله‌گذاری می‌شوند. با این حال، کارشناسان سازمان بهداشت جهانی می‌گویند، تجزیه و تحلیل بیش از ۷۵،۰۰۰ مورد کرونا ویروس در چین هیچ موردی از انتقال هوایی را نشان نداد. با توجه به مطالعاتی مانند سنتارپیا، آن‌ها اشاره می‌کنند که "تشخیص RNA در نمونه‌های محیطی براساس سنجش PCR نشان‌دهنده ویروس زنده‌ای که می‌تواند قابل انتقال باشد نیست".

با این حال، CDC ظاهرا در حال آماده شدن برای تغییر موضع خود در مورد این موضوع است. با توجه به گزارش‌های خبری متعدد، این آژانس قصد دارد توصیه کند که همه مردم ایالات‌متحده برای کاهش انتشار ویروس، در ملا عام ماسک صورت بپوشند.

این متن با استفاده از ربات مترجم مقالات پزشکی ترجمه شده و به صورت محدود مورد بازبینی انسانی قرار گرفته است.در نتیجه می‌تواند دارای برخی اشکالات ترجمه باشد.