چت‌بات اپل، تغییردهنده بازی چت جی‌پی‌تی

منتشر شده در unite.ai به تاریخ ۲۳ آگوست ۲۰۲۳
لینک منبع People Fear AI, But Apple’s ChatGPT Could Make AI Everybody’s Friend

قبلا پخش‌کننده‌های MP3 وجود داشت، اما آن‌ها هیچ شباهتی به آی‌پاد امروزی نداشتند. قبلاً گوشی‌های هوشمند لمسی وجود داشت، اما هیچ شباهتی به آیفون امروزی نداشتند. و قبلاً چت‌بات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی مبتنی بر مدل‌های زبانی بزرگ وجود داشت – اما اگر تاریخچه راهنمای ما باشد، چت‌بات هوشمند آینده‌ی اپل هیچ شباهتی به آن‌هایی که در حال حاضر استفاده می‌شود ندارد!

گزارش بلومبرگ مبنی بر اینکه اپل در حال آماده شدن برای رونمایی از سیستم چت خود - که در حال حاضر با نام Ajax شناخته می شود – تعجب‌آور نیست. اپل سال‌ها است که استراتژی هوش مصنوعی خود را آماده کرده است – این شرکت در خرید و سرمایه‌گذاری هوش مصنوعی بسیار جلوتر از سایر شرکت‌های فناوری بزرگ است – اما به طرز عجیبی سکوت کرده است زیرا رقبای گوگل (بارد) و مایکروسافت (ChatGPT) چت‌بات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی خود را منتشر کردند.

البته، هیچ کس (غیر از تیم کوک، مدیر عامل اپل و بزرگان منتخب اپل) واقعا نمی‌داند که این شرکت چه برنامه‌ای دارد. اما بر اساس تجربیات گذشته – و انقلابی که اپل در صنایع موجود به ارمغان آورده و محصولات نمادینی را توسعه داده است که دنیا را تغییر داده‌اند – انتظار می‌رود چت بات این شرکت نیز همین کار را انجام دهد. تفاوت اپل احتمالاً همان تفاوتی است که این شرکت در پخش کننده‌های MP3، تلفن‌های هوشمند، رایانه‌ها، هدفون‌ها، تجهیزات شبکه و موارد دیگر ایجاد کرده است - سهولت استفاده متنی.

همانطور که سهولت استفاده زمینه‌ای راه را برای پذیرش گسترده تلفن‌های هوشمند (چه به شکل آیفون یا دستگاه‌های اندرویدی مشابه ظاهر و عملکرد رقیب هموار کرد)، یک چت‌بات مبتنی بر هوش مصنوعی اپل راه را برای پذیرش گسترده سیستم‌های چت هوش مصنوعی هموار خواهد کرد. و سایر سیستم‌های هوش مصنوعی. در حال حاضر، بسیاری از مردم از هوش مصنوعی می‌ترسند، اما چت‌بات‌های کاربرپسند و کاربردی اپل ممکن است به آن‌ها کمک کند تا با ایده استفاده از این فناوری در تعاملات روزانه خود احساس راحتی بیشتری داشته باشند – و زمانی که این اتفاق بیفتد، انقلاب هوش مصنوعی واقعاً اوج خواهد گرفت.

ادغام یک تغییر دهنده بازی است

راز چت‌بات اپل – و نفوذ آن به هوش مصنوعی – ادغام با زیرساخت داده، برنامه و دستگاه است. این ادغام از زمانی که اپل با iPod و برنامه iTunes همراه آن عرضه شد، تخصص اپل بوده است. برای مثال، با این ترکیب، اپل تجربه استریم را ساده کرد. قبل از iTunes، دانلود موسیقی در یک پخش کننده MP3 به تعداد زیادی برنامه و وب سایت نیاز داشت. با آی‌پاد، مرور و دانلود موسیقی تبدیل به موضوع فشار دادن یک دکمه شد، چت‌بات اپل و محصولات آینده هوش مصنوعی آن به همان شیوه کار خواهند کرد – و خدمات موجود برای هر دستگاه و هدفی به صورت متنی ارائه خواهند شد.

همانطور که سیری به صورت متنی در دنیای دستگاه اپل کار می‌کند، خدمات هوش مصنوعی اپل نیز چنین خواهد بود. همانطور که سرویس‌های اپل از داده‌های جمع‌آوری‌شده از ترجیحات کاربر، تجربیات دستگاه، اطلاعات سلامت (جمع‌آوری‌شده توسط اپل واچ) برای ارائه پاسخ‌ها و تجربیات دقیق و متنی استفاده می‌کنند، سیستم چت اپل نیز با افزودن هوش مصنوعی، از داده‌ها برای متنی کردن پاسخ‌ها استفاده می‌کند. تجزیه و تحلیل، یادگیری ماشین و سایر فناوری‌های پیشرفته.

بنابراین، کاربری که از طریق اپل‌واچ از چت‌بات اپل درخواست راهنمایی تمرینی دقیق می‌کند، اطلاعاتی در مورد نحوه استفاده از عملکردهای ورزشی داخلی ساعت دریافت می‌کند – بهترین راه برای گام برداشتن در هنگام دویدن یا آهسته دویدن، نحوه گام برداشتن با دوچرخه داخل ساختمان. حداکثر اثربخشی کاردیو و غیره. اما وقتی یک دانش‌آموز دبیرستانی در مک‌بوک خود مقاله‌ای درباره فواید ورزش می‌نویسد، ممکن است پاسخ متفاوتی دریافت کند - پاسخی که به منابع علمی، پیامدهای پزشکی ورزش و غیره اشاره می‌کند. با در نظر گرفتن دستگاه، کاربر و زمینه، چت بات اپل می‌تواند اطلاعات بسیار مرتبطی را ارائه دهد که پاسخ‌هایی را که کاربران واقعاً به دنبال آن هستند را ارائه می‌دهد - برخلاف پاسخ‌های دقیق، اما عمومی که توسط تکرارهای فعلی چت‌بات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی ارائه می‌شود.

خود تیم کوک در مصاحبه اخیر خود رویکرد یکپارچه، زمینه‌ای و امنیتی اپل به هوش مصنوعی را تایید کرد. کوک در برنامه صبح بخیر آمریکا گفت که اگرچه از استفاده از اصطلاح هوش مصنوعی طفره می‌رود، "ما آن را در محصولات خود ادغام می‌کنیم"، به هر نامی که این فناوری باشد. کوک همچنین گفت که «نرده‌های محافظ» برای اطمینان از استفاده مسئولانه از هوش مصنوعی مورد نیاز است – با یادآوری سیاست‌های فروشگاه App«باغ بسته» اپل، جایی که برنامه‌ها قبل از فهرست شدن باید تأیید شوند.

و Vergeمجموعه‌ای از ادغام‌های هوش مصنوعی متنی (دستگاه و داده) اعلام شده در رویداد فناوری سالانه WWDC اپل را که شرکت روی آن کار می‌کند، فهرست کرده است، از جمله «تصحیح خودکار بهتر» برای آیفون‌ها و آی‌پدها، «ویژگی صدای شخصی‌شده برای AirPods که از آن استفاده می‌کند. یادگیری ماشینی برای درک شرایط محیطی و ترجیحات گوش دادن،" "یک Smart Stack بهبودیافته در watchOS که "از یادگیری ماشینی برای نشان دادن اطلاعات مرتبط در زمانی که به آن نیاز دارید استفاده می کند"، "یادگیری ماشین روی دستگاه" برای برنامه جدید ژورنالینگ اپل ( به نام مجله)، و بیشتر.

ادغام فنی راه را برای یکپارچگی زندگی هموار خواهد کرد

هنگامی که مردم در چت‌بات‌ها به Apple Way عادت کردند - با خدمات چت کاملاً یکپارچه با تجربیات کاربری آن‌ها – می‌توانیم انتظار داشته باشیم هوش مصنوعی بیشتری در زندگی روزمره ما ادغام شود. سهولت استفاده – و ارتباط متنی – که احتمالاً سیستم اپل به همراه خواهد داشت، می‌تواند به دور کردن هراس جامعه از هوش مصنوعی کمک کند. کاربران به جای اینکه هوش مصنوعی را «دیگری» ببینند که باید از آن ترسید، به عملکرد آن عادت می‌کنند – و متوجه می‌شوند که مانند خودروها و بانک‌ها، هوش مصنوعی می‌تواند خدمات ارزشمندی را در صورت استفاده و تنظیم صحیح ارائه دهد (خود کوک در این مقاله گفت. مصاحبه GMA مبنی بر اینکه هوش مصنوعی به مقررات نیاز دارد).

ما مسیر مشابهی را در مورد برنامه‌ها و APIها و به طور کلی فضای ابری دیده‌ایم - برای مثال، در حوزه من، مصرف‌کنندگان زمانی به سمت خدمات مالی دیجیتال رفتند که استفاده از آن‌ها آسان و همیشه در دسترس بود. همین امر صادق است زیرا هوش مصنوعی نقش رو به رشدی در زندگی دیجیتال ایفا می‌کند. می‌بینیم که مصرف‌کنندگان از آن استفاده می‌کنند و زمانی از آن سود می‌برند که به راحتی به عنوان بخشی از برنامه‌ها یا پلتفرم‌هایی که قبلاً استفاده می‌کنند در دسترس باشد. هوش مصنوعی بدون شک بینش‌هایی را ارائه می‌دهد که انسان‌ها نمی‌توانند به تنهایی به دست آورند. اما تجربیات کاربر باید بدون درز باشد تا ما واقعاً از آن بهره‌مند شویم.

یک مثال خوب می‌تواند اپلیکیشنی باشد که پیشنهادهای سرمایه‌گذاری خودکار محصول را بر اساس وضعیت مالی و زندگی فرد ایجاد می‌کند. این برنامه سرمایه‌گذاری‌های پیشنهادی را ارائه می‌کند، به‌عنوان مثال، بر اساس تحمل ریسک - به افرادی که در آستانه بازنشستگی هستند کمک می‌کند تا از سرمایه‌گذاری‌هایی که می‌توانند پس‌اندازهای ایجاد شده در طول سال‌ها را به خطر بیندازند، دوری کنند. هوش مصنوعی پشت این کار بدون نیاز به وارد کردن دستورات یا اطلاعات خاص توسط کاربر در برنامه بافته می‌شود.

این را به اپل بسپارید تا هوش مصنوعی را دوست همه کند

احتمال وقوع همه اینها چقدر است؟ ما واقعاً استراتژی اپل را نمی‌دانیم تا زمانی که این شرکت به طور رسمی از آن رونمایی کند – یا حداقل از یکپارچه‌سازی‌ها و خدماتی که قصد دارد با چت بات هوشمند خود ارائه دهد، رونمایی کند. اما شکی وجود ندارد که هجوم اپل به سمت هوش مصنوعی، اساساً دیدگاه ما – و استفاده از آن تکنولوژی را تغییر خواهد داد.

الکسا به دلایل مختلف (به احتمال زیاد به دلیل فراگیر بودن آن در دستگاه‌های اکو آمازون) شناخته‌شده‌ترین و محبوب‌ترین فناوری دستیار صوتی است – اما حتی در این زمینه، اپل اولین دستیار صوتی Siri خود را در سال 2011 منتشر کرد – قبل از Google Now ( 2012)، کورتانا (2013) و الکسا (2014). سیری یک "شکست" نادر برای اپل بود و از رقبای تازه متولد شده خود در قابلیت استفاده، عملکرد و سهم بازار عقب افتاد. اما می‌توانید مطمئن باشید که وقتی نوبت به بازار هوش مصنوعی محاوره‌ای می‌رسد (به زودی 30 میلیارد دلار ارزش خواهد داشت)، این شرکت تمام مراحل را برای تضمین موفقیت انجام خواهد داد – و برای اپل، این به معنای ادغام فناوری، برنامه‌ها و خدماتی که مردم به صورت روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنند در دستگاه‌ها است.

داده‌هایی که مفید و محافظت شده هستند

در همین حال، در آیفون، توسعه دهندگان برنامه احتمالا قادر خواهند بود از یک APIاستفاده کنند که آن‌ها را قادر می‌سازد تا خدمات چت‌بات هوشمند را یکپارچه کنند. به مسافری که از یک برنامه استفاده می‌کند تا بفهمد چگونه از خانه خود به مقصد برسد، ممکن است دستورالعمل‌هایی متناسب با سن یا وضعیت جسمانی‌اش داده شود - برای مثال، به فردی که ناراحتی قلبی دارد، ممکن است اطلاعاتی درباره ارزان‌ترین خدمات تاکسی از طریق اتوبوس دریافت کند. برخلاف یک ورزشکار جوان که ممکن است از همان ایستگاه اتوبوس به او مسیرهای پیاده روی تا مقصد نهایی داده شود، باید در آن پیاده شوند. و داده‌های شخصی‌سازی‌شده استفاده‌شده برای این سرویس احتمالاً به خوبی محافظت می‌شوند که داده‌هایی که کاربران در سرویس ذخیره‌سازی iCloudاپل آپلود می‌کنند. به عبارت دیگر، اگر به iCloud در مورد عکس‌های خود اعتماد دارید، باید بتوانید به چت بات اپل در مورد داده‌های سلامت خود اعتماد کنید.


این متن با استفاده از ربات ترجمه مقالات هوش مصنوعی ترجمه شده و به صورت محدود مورد بازبینی انسانی قرار گرفته است. در نتیجه می‌تواند دارای برخی اشکالات ترجمه باشد.
مقالات لینک‌شده در این متن می‌توانند به صورت رایگان با استفاده از مقاله‌خوان ترجمیار به فارسی مطالعه شوند.