چرا به نظر می‌رسد که ویروس کرونا بیشتر از زنان به مردان ضربه می‌زند

منتشرشده در: نیویورک‌تایمز به تاریخ ۲۰ فوریه ۲۰۲۰
نویسنده: Roni Caryn Rabin
لینک مقاله اصلی: https://www.nytimes.com/2020/02/20/health/coronavirus-men-women.html

در چین، مردان به دنبال عفونت با ویروس کرونا، به میزان بیشتری جان خود را از دست می‌دهند. دانشمندان می‌گویند ممکن است چندین توضیح وجود داشته باشد.

ویروس کرونا که از چین منشا گرفته، ترس و اضطراب را در سراسر جهان گسترش داده‌است. اما در حالی که ویروس جدید تا حد زیادی یک گروه آسیب‌پذیر - کودکان - را کاری نداشته است، به نظر می‌رسد که تهدیدی ویژه برای بزرگسالان میانسال و مسن، به ویژه مردان، باشد.

این هفته مرکز کنترل و پیش‌گیری از بیماری‌ها در چین بزرگ‌ترین تحلیل از موارد کرونا ویروس را منتشر کرد. اگرچه زنان و مردان تقریبا به تعداد مساوی آلوده شده‌اند، محققان دریافتند که نرخ مرگ و میر در میان مردان ۲.۸ درصد بود، در مقایسه با ۱.۷ درصد در میان زنان.

مردان همچنین به طور نامتناسبی در زمان شیوع سارس و مِرس تحت‌تاثیر قرار گرفته بودند که علت آن نیز ویروس کرونا بود. براساس مطالعه‌ای که در سالنامه پزشکی داخلی منتشر شده‌است، در سال ۲۰۰۳ در هنگ‌کنگ تعداد زنان بیشتری از مردان مبتلا به سارس بودند، اما میزان مرگ و میر در میان مردان ۵۰ درصد بیشتر بود.

حدود ۳۲ درصد از مردان مبتلا به سندرم تنفسی خاورمیانه در مقایسه با ۲۵.۸ درصد از زنان، جان خود را از دست داده‌اند. مردان جوان بالغ نیز با نرخ‌های بالاتری نسبت به همتایان زن خود در زمان شیوع آنفلوانزا در سال ۱۹۱۸ کشته شدند.

دانشمندان می‌گویند که تعدادی از عوامل ممکن است علیه مردان در این اپیدمی فعلی، از جمله برخی از آن‌ها که بیولوژیکی هستند و برخی دیگر که ریشه در شیوه زندگی دارند، کار کنند.

وقتی نوبت به افزایش پاسخ ایمنی در برابر عفونت‌ها می‌رسد، مردان جنس ضعیف تری هستند.

صبرا کلاین، یک دانشمند که تفاوت‌های جنسی در عفونت‌های ویروسی و واکنش‌های واکسیناسیون در مدرسه سلامت عمومی جان هاپکینز را مطالعه می‌کند، گفت: «این الگویی است که ما با بسیاری از عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفسی دیده‌ایم - مردان می‌توانند نتایج بدتری داشته باشند.» او گفت: «ما این را با ویروس‌های دیگر دیده‌ایم» او افزود: «زنان بهتر با آن‌ها مبارزه می‌کنند»

زنان هم چنین پاسخ‌های ایمنی قوی‌تر پس از واکسیناسیون ارایه می‌کنند و حافطه پاسخ‌های ایمنی بهتری دارند که بزرگسالان را از بیماری‌هایی که در زمان کودکی در معرض آن‌ها بوده‌اند، محافظت می‌کند.

دکتر جین کلایتون، مدیر دفتر تحقیقات سلامت زنان در موسسات ملی سلامت گفت: «چیزی در مورد سیستم ایمنی بدن در زنان وجود دارد که پربارتر است.»

اما او اضافه کرد که قیمت بالایی وجود دارد: «زنان بسیار بیشتر مستعد بیماری‌های خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید و لوپوس هستند که در آن‌ها سیستم ایمنی بدن دچار افراط می‌شود و به اندام‌ها و بافت‌های خود بدن حمله می‌کند. تقریبا ۸۰ درصد مبتلایان به بیماری‌های خود ایمنی زنان هستند.»

دلایل اینکه زنان پاسخ‌های ایمنی قویتری دارند کاملا روشن نیست و تحقیقات هنوز در مراحل اولیه هستند، کارشناسان هشدار می‌دهند.

یک فرضیه این است که سیستم ایمنی قوی‌تر زنان، مزیت بقا را به فرزندان خود می‌دهد، که از شیر مادر، آنتی‌بادی دریافت می‌کنند که به دفع بیماری کمک می‌کند در حالی که سیستم ایمنی نوزادان هنوز در حال توسعه است.

عوامل زیستی ممکن است مسوول این موضوع باشند، از جمله هورمون جنسی زنانه استروژن که به نظر می‌رسد در ایمنی نقش دارد و این واقعیت که زنان دو کروموزوم X دارند که حاوی ژن‌های مرتبط با ایمنی هستند. البته مردان فقط یکی از آن‌ها را حمل می‌کنند.

آزمایش‌هایی که در آن‌ها موش‌ها در معرض ویروس سارس کروناویروس قرار گرفتند، نشان دادند که موش‌های نر نسبت به موش‌های ماده بیشتر در معرض عفونت قرار دارند. موش‌های نر در مواجه با دوز ضعیف‌تری از ویروس به سارس واکنش نشان دادند، پاسخ ایمنی کمتری داشتند و برای پاک‌سازی ویروس از بدن خود کند‌تر بودند. دکتر استنلی پرلمان، استاد میکروبیولوژی در دانشگاه لووا که نویسنده ارشد این مطالعه بوده است گفت که آن‌ها آسیب بیشتری به ریه‌شان وارد شد و با نرخ بالاتری جان خود را از دست دادند.

وقتی محققان، استروژن را در موش‌های آلوده مسدود کردند و یا تخمدان‌های آن‌ها را برداشتند، احتمال مرگ آن‌ها بیشتر بود، اما مسدود کردن تستوسترون در موش‌های نر هیچ تفاوتی نداشت، که نشان می‌دهد استروژن ممکن است نقش محافظتی داشته باشد.

دکتر پرلمان گفت: « این یک مدل اغراق‌آمیز از آنچه که در انسان‌ها اتفاق می‌افتد است. تفاوت‌های میان زنان و مردان بسیار ظریف است - در موش‌ها، خیلی ظریف نیست.»

مردم در ورودی یک مرکز خرید در پکن سیگار می‌کشند. میزان استعمال دخانیات در میان مردان چین به مراتب بیشتر از زنان است.
مردم در ورودی یک مرکز خرید در پکن سیگار می‌کشند. میزان استعمال دخانیات در میان مردان چین به مراتب بیشتر از زنان است.

رفتارهای بهداشتی که با جنسیت در برخی جوامع متفاوت هستند نیز ممکن است در پاسخ‌های نامتجانس به عفونت‌ها نقش داشته باشند. چین دارای بزرگ‌ترین جمعیت سیگاری‌ها در جهان است - ۳۱۶ میلیون نفر - که حدود یک سوم از مصرف کنندگان دخانیات جهان و ۴۰ درصد از مصرف دخانیات در جهان را تشکیل می‌دهد. اما بیش از ۲ درصد زنان چینی در مقایسه با بیش از نیمی از مردان سیگار می‌کشند.

مردان چینی نیز نسبت به زنان میزان بالاتری از دیابت نوع ۲ و فشار خون بالا دارند که هر دو خطر عوارض پس از عفونت با کروناویروس را افزایش می‌دهند. میزان بیماری‌های انسدادی مزمن ریوی در میان مردان چینی تقریبا دو برابر زنان است.

در ایالات‌متحده، زنان در جستجوی مراقبت بهداشتی فعال‌تر از مردان هستند، و برخی مطالعات دریافته اند که این تعمیم در مورد دانشجویان چینی در دانشگاه‌های ایالات‌متحده نیز صادق است.

در مطالعات منتشر نشده، محققان چینی تاکید کرده‌اند که بیمارانی که تشخیص آن‌ها به تاخیر افتاده بود، یا وقتی برای اولین بار دچار ذات‌الریه شدید می‌شدند، در معرض بیش‌ترین خطر مرگ قرار داشتند.

یک مطالعه بر روی ۴۰۲۱ بیمار مبتلا به کروناویروس، بر اهمیت تشخیص زودهنگام، به ویژه در مردان مسن، تاکید کرد. و مردان در بیمارستان‌هایی با بیماری‌های پیشرفته‌تر بستری شده‌اند. اما در مناطقی از چین در خارج از استان هوبی، مرکز این بیماری و جایی که بیشتر مبتلایان متمرکز هستند، الگوها متفاوت هستند: طبق گزارش سی. سی. دی. سی.

آکیکو ایواساکی، استاد ایمونولوژی دانشگاه ییل که در مورد علت تاثیر بیشتر برخی ویروس‌ها بر زنان تحقیق می‌کند، گفت که مردان ممکن است در مورد کرونا ویروس «حس امنیت کاذب» داشته باشند.

متخصصان می‌گویند جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها درباره ویروس جدید از طریق رابطه جنسی هم برای دانشمندانی که آن را مطالعه می‌کنند و هم برای عموم مردم حائز اهمیت است. برای مثال از زمان شیوع بیماری، مقامات بهداشت عمومی بر اهمیت شستن دست‌ها به خوبی و اغلب برای جلوگیری از عفونت تاکید کرده‌اند. اما مطالعات متعدد نشان داده‌اند که مردان - حتی کارگران مراقبت‌های بهداشتی - نسبت به زنان احتمال کمتری برای شستن دست خود یا استفاده از صابون دارند.


این مقاله توسط مترجم متن‌ تخصصی و علمی ترجمیار و به صورت خودکار ترجمه شده و با حداقل ویرایش و بازبینی انسانی منتشر شده است.