چگونه در مقابل ویروس کرونا ایمن بمانیم: ۱۰ روش ساده

کارکنان پزشکی هنگام ورود به همراه بیمار خود در بیمارستان «ووهان رد کراس» در چین لباس‌های محافظ می‌پوشند.
کارکنان پزشکی هنگام ورود به همراه بیمار خود در بیمارستان «ووهان رد کراس» در چین لباس‌های محافظ می‌پوشند.
این مقاله توسط Laurie Garrett عضو ارشد سابق بهداشت عمومی شورای روابط خارجی و برنده جایزه پولیتزر نوشته شده و در Foreign Policy منتشر شده‌است.

از آنجا که کروناویروس جدید ووهان نه تنها در سراسر سرزمین اصلی چین بلکه در سراسر جهان نیز گسترش پیدا کرده‌است، وحشت در حال افزایش است. در داخل چین احساس درماندگی رو به رشدی وجود دارد، چرا که دولت مجبور به انجام اقدامات جدی برای متوقف‌کردن این ویروس است، از جمله معرفی برخی محدودیت‌های سفر در پکن. من درخواست‌های وحشت زده‌ای از روزنامه نگاران و کارکنان بهداشت عمومی در چین دریافت کرده‌ام که می‌پرسند: «چگونه می‌توانیم از خودمان و خانواده‌هایمان محافظت کنیم؟»

اگر باز بودن، اقدام سریع، و عدم تلاش برای پنهان کردن این بیماری همه‌گیر از سه هفته پیش وجود داشت، به راحتی می توانستیم آن را کنترل کنیم. اما اکنون دیگر خیلی دیر شده‌است و این ویروس به طور جهانی در حال گسترش است. از آنجا که هیچ واکسن یا درمانی برای بیماری nCoV2019 - ذات‌الریه ووهان - وجود ندارد و عفونت در سراسر چین گسترش‌یافته است، دولت مجبور شد به همان بازی سال ۲۰۰۳ در مورد سارس مراجعه کند. و این بدان معناست که کل شهرها باید قرنطینه شوند و جمعیت کشور باید در حرکات و رفتارهای بالقوه گسترش بیماری محدود شود. جای تعجب نیست که سفر به خارج از پکن ممکن است ممنوع باشد؛ کل سرزمین اصلی ممکن است به زودی قرنطینه شود.

می‌دانم که مردم خیلی می‌ترسند. و من انتظار دارم که ترس در روزهای آینده افزایش یابد. اما اقدامات بسیار ساده می‌توانند از شما محافظت کنند.

در طول اپیدمی سارس، من به سراسر چین و هنگ‌کنگ سفر کردم، با افراد آلوده به ویروس، پزشکان و پرستارانی که این بیماری را درمان می‌کردند، مقامات دولتی، پلیس - همه مصاحبه کردم. من هیچ وقت نگران این نبودم که با وجود حضور در اتاق با افراد بیمار، مبتلا شوم. و این به خاطر این‌که می‌دانستم چه احتیاط‌هایی باید انجام بدهم. در اینجا مهم‌ترین چیزهایی که باید بدانید آورده شده‌است:

۱. وقتی خانه را ترک می‌کنید، دستکش بپوشید - دستکش‌های زمستانی و یا دستکش‌های فضای باز - و آن‌ها را در مترو‌ها، اتوبوس‌ها و فضاهای عمومی نگه دارید.

۲. اگر در یک موقعیت اجتماعی هستید که در آن باید دستکش‌های خود را بردارید، شاید برای اینکه دست بدهید و یا شام بخورید، به صورت و یا چشمان خود دست نزنید، مهم نیست که چقدر مشکل باشد. دست‌هایتان را از تماس با صورت دور نگه دارید. و قبل از این که دستکش‌ها را دوباره به دست کنید، دستان خود را به طور کامل با صابون و آب‌گرم بشویید و انگشتان خود را بشوئید. دستکش‌هایتان را بپوشید.

۳. روزانه دستکش عوض کنید، آن‌ها را به طور کامل بشویید و از پوشیدن دستکش‌های مرطوب خودداری کنید.

۴. ماسک در هنگام بیرون رفتن از منزل بی‌فایده است و ممکن است حتی در داخل خانه خیلی مفید نباشد. اغلب ماسک‌ها پس از یک یا دو بار پوشیدن دچار استهلاک می‌شوند. استفاده از همان ماسک هر روز بدتر از بی‌فایده است - منزجر کننده است، چون محتویات دهان و بینی شما در نهایت داخل ماسک را با روکش بدبو که برای باکتری‌ها جذاب است، بپوشانید. من در یک اپیدمی به ندرت ماسک صورت می‌زنم، و در بیش از ۳۰ مورد بیماری همه‌گیر قرار گرفته‌ام. در عوض، من از جمعیت دور می‌مانم و فاصله‌ام را با افراد حفظ می‌کنم - نیم متر، حدود نیم‌متر، استاندارد خوبی است. اگر کسی سرفه می‌کند یا عطسه می‌کند، از او می‌خواهم که ماسک بزند - تا از من در برابر مایعات بالقوه آلوده شان محافظت کند. اگر آن‌ها امتناع کنند، من یک متر از آن‌ها فاصله می‌گیرم، یا آنجا را ترک می‌کنم. با مردم دست ندهید و یا آن‌ها را در آغوش نگیرید - مودبانه خواهش کنید، و بگویید برای هر دوی شما بهتر است که در طول یک اپیدمی با هم ارتباط نزدیک نداشته باشید.

۵. داخل منزل خود، تمام حوله‌ها را فورا از حمام و آشپزخانه خود بردارید و آن‌ها را با حوله‌های تمیزی که نام هر یک از اعضای خانواده بر روی آن‌ها است، جایگزین کنید. به همه در خانه تان یاد بدهید که فقط از حوله‌های خودشان استفاده کنند و هرگز با یکی از اعضای خانواده تماس نگیرند. تمام حوله‌ها را دو بار در هفته بشویید. حوله‌های مرطوب خانه‌های فوق‌العاده‌ای برای ویروس‌ها، مانند سرماخوردگی، فلوس، و بله، کوروناویزها فراهم می‌کنند.

۶. مراقب دستگیره درها باشید. اگر می‌توانید با استفاده از آرنج و یا شانه‌هایتان در را باز و بسته کنید، این کار را بکنید. از دستکش‌ها برای چرخاندن دستگیره در استفاده کنید - یا بعد از لمس کردن آن دستان خود را بشویید. اگر کسی در خانه شما مریض است، دستگیره‌های در را به طور مرتب بشویید. به طور مشابه، با نرده‌های پلکان، دسکتاپ ها، تلفن‌های همراه، اسباب‌بازی‌ها، لب تاپ‌ها - هر چیزی که دستی است - مراقب باشید. تا زمانی که تنها با اشیا شخصی خود کار می‌کنید، مشکلی نخواهید داشت - اما اگر نیاز دارید که تلفن همراه شخص دیگری را بردارید و یا از صفحه‌کلید کامپیوتر فرد دیگری استفاده کنید، مراقب باشید که صورت خود را لمس نکنید و بلافاصله بعد از لمس کردن شی دستان خود را بشویید.

۷. اگر غذا را به اشتراک می‌گذارید، از چوب و وسایل شخصی خود برای برداشتن غذا از یک کاسه یا بشقاب پذیرایی استفاده نکنید و، البته، به کودکان خود بگویید هرگز از فنجان‌های دیگران و یا از یک ظرف مایعات به اشتراک گذاشته شده استفاده نکنند. در چین مرسوم است که چندین نوع غذا را برای یک وعده غذایی آماده کنید و سپس به همه کسانی که پشت میز هستند اجازه دهند تا از چوب غذاخوری شخصی خود برای کشیدن غذا از غذاهای معمولی استفاده کنند: این کار را تا زمانی که اپیدمی به پایان نرسیده است، انجام ندهید. در هر ظرف قاشق پذیرایی قرار دهید و به همه در پشت میز دستور دهید تا آنچه را که می‌خواهند از ظروف پذیرایی در بشقاب‌ها و کاسه‌های شخصی خود بردارند، قاشق پذیرایی را به غذای اصلی برگردانید و سپس از چوب غذاخوری شخصی خود تنها برای برداشتن غذا از بشقاب شخصی خود و یا کاسه در دهان استفاده کنید. تمام غذاها و وسایل آشپزخانه را به طور کامل بین وعده‌های غذایی بشویید و از رستوران‌ها که روش‌های بهداشتی ضعیفی دارند دوری کنید.

۸. قطعا هیچ گونه حیوان زنده یا ماهی را نخرید، ذبح نکنید و یا مصرف نکنید تا زمانی که مشخص شود چه گونه‌ای منبع این ویروس بوده‌است.

۹. وقتی آب و هوا اجازه می‌دهد، پنجره‌های خود را در خانه یا محل کار باز کنید، و اجازه دهید هوا بیرون بیاید. این ویروس نمی‌تواند در یک فضای با تهویه خوب باقی بماند. اما البته، اگر هوا سرد است و یا آب و هوا سرد است، آن پنجره‌ها را گرم و بسته نگه دارید.

۱۰. در نهایت، اگر شما از یک دوست یا عضو خانواده که تب دارد مراقبت می‌کنید، همیشه وقتی نزدیک آن‌ها هستید ماسک تنگ و چسبان بپوشید، و یکی از آن‌ها را بر روی فرد بیمار قرار دهید (مگر این که حالت تهوع داشته باشد). زمانی که شما یک ماسک قدیمی و کثیف را از صورت دوست خود و یا فرد مورد علاقه خود جایگزین می‌کنید، بسیار بسیار مراقب باشید - به خاطر حفاظت خود، فرض کنید که با ویروس پوشیده شده‌است و آن را در حالی که دستکش‌های پلاستیکی می‌پوشید، در داخل یک ظرف یک‌بار مصرف قرار دهید، آن را مهر و موم کنید و سپس در سطل زباله قرار دهید. در حالی که آن دستکش‌های لاتکس را پوشیده‌اید، به آرامی صورت بیمار را با صابون و آب گرم، با استفاده از یک حوله کاغذی یک‌بار مصرف و یا پنبه بشویید و قبل از قرار دادن آن در سطل و یا کیسه پلاستیکی در سطل آشغال خانگی خود، آن را ببندید. پیراهن‌های آستین بلند و لباس‌هایی بپوشید که بدن شما را در هنگام مراقبت از دوست یا بستگان بیمار خود می پوشاند. هر چیزی که بیمار شما می‌پوشد و یا به طور کامل در آب صابون داغ، از جمله ملافه، حوله و لوازم آشپزخانه، لمس می‌کند را تمیز کنید. اگر جای کافی دارید، فرد بیمار را در خانه خود در یک اتاق و یا گوشه یک اتاق که در آن راحت هستند اما از بقیه افراد خانواده جدا هستند، جدا کنید. اگر هوا قابل‌تحمل است، پنجره‌ای را باز کنید که در طرف مقابل اتاق است، به طوری که هوا به آرامی از کنار صورت بیمار و سپس بیرون از اتاق عبور کند. البته اگر هوا خیلی سرد است این کار را نکنید چون دوست و یا کسی که دوستش دارید اگر خیلی سرد باشد بیمار می‌شود.

دولت چین (همچون دولت ایران - مترجم) در چند هفته آینده اقدامات شدیدی انجام خواهد داد و این زمان سختی برای مردم خواهد بود. همانطور که ویروس در کشورهای دیگر گسترش می‌یابد، اقدامات سخت‌گیرانه مشابه ممکن است برای کاهش این اپیدمی مورد استفاده قرار گیرد. اما با این اقدامات احتیاطی ساده، اگر همه افراد خانواده، ساختمان، دفتر کار و مدرسه شما انجام دهند، شما به طور چشمگیری شیوع ویروس را کاهش داده و شیوع آن را به زانو در خواهید آورد.

ایمن باش. وحشت نکنید. اقدامات احتیاطی متعارف را در نظر بگیرید. با این که این بار ترسناک است، شما می‌توانید از آن عبور کنید.


منتشرشده در: فارین‌پالیسی به تاریخ ۲۵ ژانویه ۲۰۲۰
نویسنده: LAURIE GARRETT
لینک مقاله اصلی:https://foreignpolicy.com/2020/01/25/wuhan-coronavirus-safety-china/

این مقاله توسط مترجم متن‌ تخصصی و علمی ترجمیار و به صورت خودکار ترجمه شده و با حداقل ویرایش و بازبینی انسانی منتشر شده است.