چگونه ویروس کرونا COVID-19 پخش می‌شود؟

این سوالات، به عنوان سوالات رسمی و متداول یک مرجع رسمی در سایت سازمان بهداشت جهانی منتشر شده است.

مردم می‌توانند ویروس کرونا COVID-19 را از دیگران که ویروس دارند بگیرند. این بیماری می‌تواند از طریق قطرات کوچک از بینی و یا دهان از فردی به فرد دیگر سرایت کند که وقتی فردی با ویروس کرونا COVID-19 سرفه می‌کند یا نفسش را بیرون می‌دهد، گسترش می‌یابد. این قطرات بر روی اشیا و سطوح اطراف فرد فرود می‌آیند. سپس افراد دیگر با لمس کردن این اشیا یا سطوح، و سپس لمس کردن چشم‌ها، بینی و یا دهان خود، ویروس کرونا COVID-19 را می‌گیرند. همچنین اگر افرادی با ویروس کرونا COVID-19 که به بیرون سرفه می‌کند یا قطرات بیرون می‌دهد، به صورت قطره از فردی تنفس کنند، می‌توانند ویروس کرونا COVID-19 را بگیرند. به همین دلیل مهم است که بیش از ۱ متر (۳ فوت)دور از فردی که بیمار است بمانید.

سازمان بهداشت جهانی در حال ارزیابی تحقیقات در مورد راه‌های انتشار ویروس کرونا COVID-19 است و به به اشتراک گذاری یافته‌های به روز شده ادامه خواهد داد.

آیا ویروسی که باعث ویروس کرونا COVID-19 می‌شود می‌تواند از طریق هوا منتقل شود؟

تحقیقات نشان می‌دهد که ویروسی که موجب ویروس کرونا COVID-19 می‌شود عمدتا از طریق تماس با قطرات تنفسی منتقل می‌شود نه از طریق هوا. پاسخ قبلی را در مورد " چگونه ویروس کرونا COVID-19 پخش می‌شود؟" بخوانید.

آیا می‌توان CoVID - ۱۹ را از کسی که هیچ نشانه‌ای ندارد، گرفت؟

راه اصلی گسترش بیماری از طریق قطرات تنفسی است که توسط کسی که سرفه می‌کند، دفع می‌شود. خطر گرفتن ویروس کرونا COVID-19 از کسی که هیچ نشانه‌ای ندارد بسیار پایین است. با این حال، بسیاری از افراد با ویروس کرونا COVID-19 تنها نشانه‌های خفیف را تجربه می‌کنند. این امر به ویژه در مراحل اولیه بیماری درست است. بنابراین گرفتن ویروس کرونا COVID-19 از کسی که فقط یک سرفه خفیف دارد و احساس ناخوشی نمی‌کند، ممکن است. سازمان بهداشت جهانی در حال ارزیابی تحقیقات در مورد دوره انتقال ویروس کرونا COVID-19 است و به اشتراک گذاری یافته‌های به روز شده ادامه خواهد داد.

آیا می‌توانم ویروس کرونا COVID-19 را از مدفوع کسی که مبتلا به این بیماری است بگیرم؟

خطر گرفتن ویروس کرونا COVID-19 از مدفوع یک فرد مبتلا به نظر کم می‌آید. در حالی که تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که ویروس ممکن است در برخی موارد در مدفوع وجود داشته باشد، گسترش از طریق این مسیر ویژگی اصلی شیوع نیست. سازمان بهداشت جهانی در حال ارزیابی تحقیقات در مورد راه‌های گسترش ویروس کرونا COVID-19 است و به اشتراک گذاری یافته‌های جدید ادامه خواهد داد. چون این یک خطر است، اما دلیل دیگری برای تمیز کردن منظم دست‌ها بعد از استفاده از حمام و قبل از خوردن غذا است.


منتشرشده در: سازمان بهداشت جهانی
لینک اصلی: https://www.who.int/news-room/q-a-detail/q-a-coronaviruses
این مقاله توسط مترجم متن‌ تخصصی و علمی ترجمیار و به صورت خودکار ترجمه شده و با حداقل ویرایش و بازبینی انسانی منتشر شده است.