کروناویروس می‌تواند گربه‌ها را آلوده کند اما سگ‌ها را نه

شکل ۱:در یک مطالعه مشخص شده‌است که گربه‌ها در برابر کرونا ویروس آسیب‌پذیر هستند، اما مشخص نیست که آیا آن‌ها می‌توانند انسان‌ها را آلوده کنند یا خیر.
شکل ۱:در یک مطالعه مشخص شده‌است که گربه‌ها در برابر کرونا ویروس آسیب‌پذیر هستند، اما مشخص نیست که آیا آن‌ها می‌توانند انسان‌ها را آلوده کنند یا خیر.


منتشر‌شده در: مجله nature به تاریخ ۰۱ آپریل ۲۰۲۰
لینک منبع: Coronavirus can infect cats — dogs, not so much

اما دانشمندان می‌گویند که روشن نیست که آیا گربه‌ها می‌توانند این ویروس را به انسان‌ها منتقل کنند یا خیر، بنابراین هنوز نیاز نیست که صاحبان حیوانات خانگی ترسی داشته باشند.

محققان در چین می‌گویند که گربه‌ها می‌توانند به ویروس کرونا که باعث COVID19 می‌شود، آلوده شوند و می‌توانند آن را به گربه‌های دیگر نیز منتقل کننئ، اما سگ‌ها واقعا مستعد این عفونت نیستند. این تیم در موسسه تحقیقات دامپزشکی هاربین همچنین نتیجه‌گیری می‌کند که جوجه‌ها، خوک‌ها و اردک‌ها احتمالا به این ویروس مبتلا نمی‌شوند.

دانشمندان دیگر می‌گویند که این یافته‌ها جالب هستند، اما صاحبان گربه‌ها هنوز نباید نگران باشند. به گفته ویروس‌شناس لیندا سیف در دانشگاه ایالتی اوهایو در ووستر، نتایج براساس آزمایش‌های آزمایشگاهی است که در آن به تعداد کمی از حیوانات دوزهای بالایی از ویروس SARS-CoV-۲ داده شده‌است و نشان‌دهنده تعاملات واقعی بین افراد و حیوانات خانگی آن‌ها نیست. او می‌گوید: هیچ مدرک مستقیمی وجود ندارد که گربه‌های آلوده، کروناویروس را به اندازه‌ای ترشح کنند که به افراد انتقال دهند.

گشت زنی حیوان خانگی

با گسترش سریع ویروس کرونا در سراسر جهان، برخی در مورد اینکه آیا این ویروس می‌تواند بین حیوانات خانگی و مردم رد و بدل شود یا خیر، ابراز نگرانی کرده‌اند. تاکنون گزارش‌هایی مبنی بر آلودگی حیوانات خانگی وجود داشته‌است: یک گربه در بلژیک و دو سگ در هنگ‌کنگ. نویسندگان آخرین مطالعه، مقدمه‌ای که در تاریخ ۳۱ مارس بر روی بیوRxiv منتشر کردند که مورد بررسی دقیق قرار نگرفته است، می‌نویسند: « گربه‌ها و سگ‌ها ارتباط نزدیکی با انسان‌ها دارند، و بنابراین مهم است که حساسیت آن‌ها نسبت به کنترل COVID19 را درک کنیم.»

این تیم، به رهبری ویروس‌شناس بو ژیگو، بینی پنج گربه خانگی را در معرض نمونه‌هایی از ویروس SARS-CoV-۲ قرار داد. وقتی دو حیوان شش روز بعد کشته شدند، محققان RNA ویروسی و نیز ذرات ویروسی عفونی را در قسمت‌های بالایی تنفسی شان یافتند.

سه گربه مبتلای دیگر در قفس‌های کنار گربه‌های غیر آلوده قرار داده شدند. این تیم بعدا RNA ویروسی را در یکی از این گربه‌های در معرض قرار گرفته تشخیص داد، که نشان می‌دهد که این RNA از قطرات ایجاد شده توسط گربه‌های آلوده به ویروس منتقل شده‌است. هر چهار گربه عفونی شده نیز پادتن‌هایی بر علیه SARS-CoV-۲ تولید کردند. نویسندگان این مقاله اشاره کرده‌اند که نظارت بر SARS-CoV-۲ در گربه‌ها باید به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای حذف COVID19 در انسان‌ها در نظر گرفته شود.

بدون علائم

اما سیف می‌گوید که هیچ یک از گربه‌های مبتلا علائم بیماری را نشان ندادند و تنها یکی از سه گربه‌ای که در ارتباط با گربه‌های آلوده قرار داشت به این ویروس مبتلا شد. او می‌گوید: « این نشان می‌دهد که ویروس ممکن است در گربه‌ها به شدت قابل انتقال نباشد.» علاوه بر این، حالت انتقال نامشخص است چون این مطالعه توصیف نمی‌کند که قفس‌ها چگونه قرار گرفته‌اند و گربه‌های غیر آلوده ممکن است این ویروس را از مدفوع یا ادرار آلوده به این باکتری منتقل کرده باشند.

او می‌گوید، آزمایش‌های بیشتری لازم است، از جمله به برخی از گربه‌ها دوزهای مختلفی از ویروس داده می‌شود تا ببینند آیا می‌توانند آن را به گربه‌های دیگر منتقل کنند یا خیر.

دیرک فایفر، متخصص بیماری‌های مسری در دانشگاه شهر هنگ‌کنگ می‌گوید، نتایج نشان می‌دهد که گربه‌ها باید در تلاش برای کنترل COVID19 در نظر گرفته شوند، اما آن‌ها عامل مهمی در گسترش این بیماری نیستند. « بنابراین بدون شک تمرکز بر کنترل COVID19 باید در کاهش خطر انتقال انسان به انسان محکم باقی بماند.»

مطالعات قبلی SARS-CoV، کروناویروس مرتبط که منجر به سندرم تنفسی حاد شدید (SARS) می‌شود، نشان داد که گربه‌ها می‌توانند آلوده شوند و ویروس را به گربه‌های دیگر منتقل کنند. سیف می‌گوید: « اما در طی این بیماری همه‌گیر سارس، هیچ نشانه‌ای مبنی بر شیوع SARS-CoV در گربه‌های خانگی یا انتقال آن از گربه‌ها به انسان وجود نداشت.»

مراکز کنترل و پیش‌گیری از بیماری‌ها در آمریکا توصیه می‌کنند که افراد با COVID19 تماس با حیوانات خانگی خود را محدود کنند، از جمله از نوازش آن‌ها، لیسیده شدن و به اشتراک گذاری غذای خود با آن‌ها اجتناب کنند.

سیف می‌گوید: « این ها موارد احتیاطی هستند که برای هر بیماری جدیدی که تنها اطلاعات محدودی درباره آن در دسترس است، گفته می‌‌شود.»

دیگر حیوانات

نویسندگان آخرین مقالات همچنین دریافتند که موش‌های خرما به شدت در معرض ابتلا به کروناویروس COVID19 هستند، که به نظر آن‌ها این ویروس مدل مناسبی برای آزمایش واکسن‌ها و داروهای احتمالی است. موش‌های خرما در حال حاضر به عنوان مدل در مطالعات آنفولانزا مورد استفاده قرار می‌گیرند و چندین آزمایشگاه تحقیقات COVID19 را در مورد آن‌ها آغاز کرده‌اند.

اما سگ‌ها نسبت به ویروس کم‌تر حساس بودند. محققان پنج سگ جوان را با SARS-CoV-۲ تلقیح کردند و دریافتند که دو RNA ویروسی دفع‌شده در مدفوع آن‌ها وجود دارد، اما هیچ یک حاوی ویروس عفونی نبودند.

تحقیقات مشابه در مورد خوک‌ها، مرغ‌ها و اردک‌ها، هیچ RNA ویروسی را در حیواناتی که به طور عمدی با ویروس تلقیح شده بودند یا آن‌هایی که در معرض حیوانات تلقیح شده بودند، شناسایی نکرد.

فیفر می‌گوید: این یافته‌ها نشان می‌دهد که هیچ یک از این گونه‌ها در اپیدمیولوژی COVID19 نقش ندارند.

این متن با استفاده از ربات ترجمه مقاله پزشکی ترجمه شده و به صورت محدود مورد بازبینی انسانی قرار گرفته است.در نتیجه می‌تواند دارای برخی اشکالات ترجمه باشد.