یک داروی دارای تاییدیه برای مقابله با ویروس کرونا شناسایی شد

منتشرشده در: مجله نوروساینس به تاریخ ۶ مارس ۲۰۲۰
لینک مقاله اصلی:https://neurosciencenews.com/tmprss2-coronavirus-treatment-15873

ویروس‌ها باید برای ایجاد بیماری وارد سلول‌های بدن انسان شوند. برای این کار، آن‌ها به سلول‌های مناسب متصل می‌شوند و اطلاعات ژنتیکی خود را به این سلول‌ها تزریق می‌کنند. زیست شناسان عفونی از مرکز تحقیقات پستانداران لایبنیتز در گوتینگن، به همراه همکارانشان در دانشکده داروسازی چریت برلین، بررسی کرده‌اند که چگونه ویروس کروناویروس جدید SARS-CoV-2 به سلول‌ها نفوذ می‌کند. آن‌ها یک آنزیم سلولی را شناسایی کرده‌اند که برای ورود ویروسی به سلول‌های ریه ضروری است: پروتئاز TMPRSS2. یک داروی از نظر بالینی تایید‌شده که می‌تواند در برابر TMPRSS2 فعالیت کند به عنوان یک راهکار برای مقابله با عفونت ناشی از SARS-CoV-2 اثربخش نشان داده و ممکن است یک گزینه درمانی جدید را تشکیل دهد.

این یافته‌ها در نشریه «سلول» منتشر شده‌اند.

چندین ویروس کرونا در سراسر جهان در حال انتشار هستند و به طور مداوم انسان‌ها را آلوده می‌کنند که معمولا تنها باعث بیماری خفیف تنفسی می‌شوند. با این حال، در حال حاضر شاهد گسترش جهانی یک ویروس کرونای جدید با بیش از ۱۰۱٫۰۰۰ مورد تایید شده و تقریبا ۳۵۰۰ مرگ هستیم. ویروس جدید سارس کروناویروس ۲ نام دارد و از حیوانات به انسان منتقل شده‌است. این بیماری باعث یک بیماری تنفسی به نام کووید ۱۹ می‌شود که ممکن است دوره سختی را طی کند. ویروس سارس کروناویروس ۲ از دسامبر ۲۰۱۹ در حال گسترش است و ارتباط نزدیکی با ویروس کرونای سارس دارد که باعث همه‌گیری سارس در طول سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ شد. در حال حاضر هیچ واکسن یا دارویی برای مبارزه با این ویروس‌ها در دسترس نیست.

توقف انتشار ویروس

تیمی از دانشمندان به رهبری بیولوژیست‌های عفونت‌نشاس از مرکز پستاندارشناسی آلمان و شامل محققانی از چریت، بنیاد داروسازی دامپزشکی دانشگاه هانوور، بی‌جی-آنفکلینیک مورنو، آل‌ام‌یو مونیخ، موسسه رابرت کوخ و مرکز آلمانی تحقیقات عفونی، می‌خواستند بدانند که چگونه ویروس کروناویروس جدید SARS-CoV-2 وارد سلول‌های میزبان می‌شود و چگونه این فرآیند می‌تواند متوقف شود. محققان یک پروتئین سلولی را شناسایی کردند که برای ورود SARS-CoV-2 به سلول‌های ریه مهم است. استفان پوهلمن، رئیس واحد بیولوژی عفونی در مرکز پستاندارشناسی آلمان می‌گوید: «نتایج ما نشان می‌دهد که SARS-CoV-2 برای ورود به سلول‌ها به پروتئاز TMPRSS2 که در بدن انسان موجود است نیاز دارد. این پروتئاز یک هدف بالقوه برای مداخله درمانی است.

داروی مورد ادعا

از آنجا که می‌دانیم داروی کامستات میسیلات (camostat mesilate) پروتئاز TMPRSS۲ را غیر فعال می‌کند، محققان بررسی کرده‌اند که آیا می‌تواند از عفونت با SARS-CoV-2 نیز جلوگیری کند. مارکوس هوفمان، نویسنده اصلی این مطالعه می‌گوید: «ما SARS-CoV-2 جدا شده از بیمار را آزمایش کردیم و دریافتیم که ورود ویروس به سلول‌های ریه توسط کامستات میسیلات مسدود شده‌است.» کامستات میسیلات دارویی است که در ژاپن برای استفاده در التهاب لوزالمعده تایید شده‌است. مارکوس هافمن می‌گوید: «نتایج ما نشان می‌دهد که کامستات میسیلات نیز ممکن است در برابر کووید ۱۹ محافظت ایجاد کند. اما این موضوع باید در آزمایش‌ها بالینی مورد بررسی قرار گیرد.»

درباره این مقاله تحقیقاتی

لینک مقاله: SARS-CoV-2 cell entry depends on ACE2 and TMPRSS2 and is blocked by a clinically-proven protease inhibitor

خلاصه: ظهور اخیر پاتوژن SARS-CoV-2 در چین و گسترش سریع ملی و بین‌المللی آن یک وضعیت اضطراری جهانی را به وجود آورده‌است. ورود سلولی ویروس‌های کرونا به اتصال پروتیین‌های سنبله ویروسی به گیرنده‌های سلولی و آماده‌سازی پروتیین S توسط پروتئازهای سلول میزبان بستگی دارد. شناسایی این که کدام عوامل سلولی توسط SARS-CoV-2 برای ورود مورد استفاده قرار می‌گیرند، ممکن است اطلاعاتی را در مورد شیوه انتقال ویروسی فراهم کند و اهداف درمانی را آشکار سازد. در اینجا نشان می‌دهیم که SARS-CoV-2 از گیرنده ACE۲ برای ورود و از پروتئاز سرین TMPRSS2 برای آماده‌سازی پروتیین S استفاده می‌کند. یک بازدارنده TMPRSS2 که برای استفاده بالینی مورد تایید قرار گرفته است، راه ورود را مسدود نموده و ممکن است یک گزینه درمانی را تشکیل دهد. در نهایت، ما نشان می‌دهیم که sera بیماران SARS در حال نقاهت، ورودی مبتنی بر SARS-۲-S را بصورت متقابل خنثی می‌کنند. نتایج ما اشتراکات مهم بین عفونت SARS-CoV-2 و SARS-CoV را نشان می‌دهد و یک هدف بالقوه برای مداخله ضد ویروسی را شناسایی می‌کند.

 مطابق بررسی‌ها SARS-2-S و SARS-S ورود به یک پانل مشابه از رده‌های سلولی پستانداران را تسهیل می‌کنند.
مطابق بررسی‌ها SARS-2-S و SARS-S ورود به یک پانل مشابه از رده‌های سلولی پستانداران را تسهیل می‌کنند.

این متن با استفاده از ربات مترجم مقالات پزشکی ترجمیار ترجمه شده و پس از بازبینی انسانی منتشر شده است.