۱۶ مورد از بهترین ابزارهای نرم‌افزاری مدیریت پروژه برای سال ۲۰۲۱

شکل ۱: نرم‌افزارهای مدیریت پروژه
شکل ۱: نرم‌افزارهای مدیریت پروژه


منتشر‌شده در: teambuilding به تاریخ ۲ فوریه 2021
لینک منبع: 16 Best Project Management Software & Tools for 2021

شما فهرست محبوب‌ترین ابزارهای نرم‌افزاری مدیریت پروژه ما را در دست دارید.

نرم‌افزارهای مدیریت پروژه برنامه‌هایی هستند که همکاری آنلاین بین هم‌تیمی‌ها را ممکن می‌سازند. این ابزارها نقش رهبران پروژه را با خودکارسازی وظایف ساده، سازماندهی جریان‌های کاری، و تسهیل ارتباط هموار بین تمام اعضای تیم تسهیل می‌کنند. هدف از این نرم‌افزار کمک به رهبران در برنامه‌ریزی، اجرا، انطباق و اتمام پروژه‌ها است.

این نرم‌افزار نوعی نرم‌افزار منابع انسانی است و ممکن است در کتاب‌های مدیریت پروژه کاربرد بیشتری داشته باشد. این فهرست شامل موارد زیر است:

  • نرم‌افزار رایگان مدیریت پروژه
  • نرم‌افزار منبع باز مدیریت پروژه
  • ابزارهای مدیریت پروژه آنلاین
  • اپلیکیشن‌های مدیریت پروژه
  • ابزارهای مدیریت پروژه از راه دور برای تیم‌ها
  • و بسیاری برنامه‌های مفیدتر.

اجازه دهید شروع کنیم!

نرم‌افزار مدیریت پروژه چیست؟

نرم‌افزارهای مدیریت پروژه برنامه‌هایی هستند که اعضای تیم را قادر می‌سازند تا در پروژه با یکدیگر همکاری کنند. این پلتفرم‌ها اغلب شامل توابع تخصیص و برنامه‌ریزی، قابلیت‌ها، ابزارهای تجسم، ردیاب‌ها و تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها، و داشبوردهایی هستند که معیارهای مهم پروژه مانند بودجه یا زمان را نشان می‌دهند.

چرا نرم‌افزار مدیریت پروژه مهم است؟

نرم‌افزار مدیریت پروژه مهم است زیرا همکاری بین تیم‌های پراکنده را تسهیل می‌کند. پلتفرم‌های مدیریت پروژه ابزارهایی را برای سازماندهی و نظارت بر اعضای تیم به مدیران ارائه می‌دهند تا اطمینان حاصل کنند که پروژه‌ها در مسیر باقی می‌مانند و با بودجه معین انجام می‌شوند.

شاید مطالعه مقاله ترندهای سئو در سال 2021 مناسب برای کسب ‌و کار شما برای شما مفید باشد.

فهرست ابزارهای مدیریت پروژه:

از بورد‌های آنلاین کانبان گرفته تا پلتفرم‌های ارتباطی، در اینجا لیستی از ابزارهای مدیریت پروژه مجازی ارائه شده‌ است که به رهبران کمک می‌کند تا تیم را سازمان‌دهی کنند.

۱. ترلو (Trello)

ترلو یکی از بهترین برنامه‌های مدیریت پروژه است. چیدمان اصلی پلتفرم آنلاین، آینه‌های list-style بورد‌های کانبان است. ابتدا، مدیران ستون‌های مختلفی ایجاد می‌کنند، سپس اعضای تیم کارت‌های موجود در بخش‌ها را پس از اتمام وظایف جابجا می‌کنند، که نشان‌دهنده پیشرفت بصری است.

کاربران می‌توانند اعضا، تاریخ‌های مقرر انجام وظایف، برچسب‌ها و چک‌لیست‌ها را به کارت‌ها اضافه کنند و فرآیند تخصیص را ساده کنند. به علاوه، هم‌تیمی‌های آنها می‌توانند نظر بدهند، ضمایم و لینک‌ها را اضافه کنند، و کارت‌ها را به اشتراک بگذارند، و Trello را به مقری متمرکز برای این پروژه تبدیل کنند. رهبران می‌توانند با استفاده از الگوهایی فراتر از فرمت سنتی کانبان، هم‌تیمی‌هایشان را به چندین بورد دعوت کنند.

۲. نرم‌افزار Monday

ابزار Monday یک نرم‌افزار مدیریت تیم است که پروژه‌ها را در یک فضای کاری واحد تثبیت می‌کند. این برنامه رهبران را قادر می‌سازد تا پروژه‌ها را ساختاردهی کنند، وظایف را تخصیص دهند، جریان‌های کاری را سازماندهی کنند، به‌روزرسانی‌ها را انجام دهند، و به آسانی بازخورد ارائه دهند.

ویژگی‌های همکاری آن مانند صفحات گسترده، چک‌لیست‌ها و نظرات به هم‌تیمی‌ها این امکان را می‌دهد که در خارج از جلسات و ایمیل‌ها به طور موثر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. ابزارهایی مانند جداول زمانی، بورد‌ها، و جداول به اعضای گروه کمک می‌کنند تا اهداف و پیشرفت هدف را تجسم کنند، و طراحی مینیمالیستی زیبایی‌شناسی دلپذیری دارد.

علاوه بر این، Monday می‌تواند به عنوان یک شبه CRM عمل کند که خطوط اصلی را دنبال می‌کند، و همچنین برای صنایع دیگر مانند بازاریابی، IT، توسعه نرم‌افزار، ساخت‌وساز، و یا هر محیط دفتر مجازی جذاب است.

۳. آسانا (Asana)

آسانا یک نرم‌افزار مدیریت کار است که برای کمک به تیم‌ها در رسیدن به اهداف در زمان‌های مقرر پروژه و رسیدن به اهداف مشترک طراحی شده است. این برنامه شامل ابزارهای اساسی مدیریت پروژه دیجیتال مانند بوردها، جداول زمانی، قابلیت‌های تخصیص وظایف، تقویم‌های تیمی، و وظایف خودکار است. ویژگی‌های قابل‌توجه در Asana شامل یک سیستم گردش کار ساده، باکس‌های نظارت بر وضعیت، و ابزارهای تعیین هدف و ردیابی است.

طرح آسانا به نفع برنامه‌ریزی استراتژیک و جریان‌های کاری متمرکز بر هدف است که رهبران را قادر می‌سازد تا با یک نگاه به داشبوردها مرحله کار را درک کنند. با اندازه‌گیری معیارهایی مانند حجم کار، پیشرفت کار، و فواصل زمانی، مدیران پروژه می‌توانند به طور فعالانه عملیات را تغییر مسیر داده و اعضای تیم را روی اهداف تنظیم کنند.

آسانا در بسیاری از صنایع کاربرد دارد و عملکرد متقابل آن، آن را به یک دارایی ارزشمند برای سازمان‌های از راه دور و یا سازمان‌های ترکیبی، با همکاری بالا تبدیل کرده‌است.

۴. اسلاک (Slack)

اسلاک یک پلتفرم ارتباطی آنلاین و یکی از بهترین ابزارهای مدیریت پروژه برای تیم‌های راه دور است. موضوعات، کانال‌ها، پیام‌های مستقیم، و نام‌های برنامه گفتگوهای ساده را ارایه می‌دهد و نیاز به ایمیل یا جلسات طولانی را کاهش می‌دهد.

اسلاک کارایی پروژه را با قادر ساختن اعضای گروه به ارتباط فوری و خلاصه کردن گفتگوها در موضوعات قابل جستجو افزایش می‌دهد. اگرچه ممکن است اسلاک نتواند جایگزین نرم‌افزار مدیریت پروژه سنتی‌تر شود، اما ابزارهای دیگر را به طرز درخشانی تعریف کرده و با بسیاری از برنامه‌ها ادغام می‌شود. علاوه بر این، ماهیت غیررسمی گپ‌ها فرصت‌های خوبی را برای فعالیت‌های ساخت تیم مجازی فراهم می‌کند.

۵. ابزار Basecamp

ابزار Basecamp به سازمان‌ها کمک می‌کند تا تیم‌های راه دور را با ارائه مجموعه‌ای از ابزارهای آنلاین مدیریت کنند. این پلتفرم‌ها تخصیص وظایف و منابع را در یک فضای کاری متمرکز تلفیق می‌کنند، بنابراین هیچ سوالی وجود ندارد که کارمندان باید برای دریافت اطلاعات یا دستورالعمل‌ها به کجا رجوع کنند.

متمایزترین ویژگی‌های Basecamp عبارتند از:

  • بوردهای پیام
  • اعلام حضور خودکار
  • برنامه‌ها و لیست‌های کاری
  • ذخیره پرونده
  • توانایی‌های گپ زدن

نکات برجسته دیگر شامل مجوزهای دسترسی به مشتری، ویژگی‌های گزارش‌دهی، موتور جستجوی داخلی، و برنامه‌های چند پروژه‌ای هستند.

هدف این برنامه‌ها جایگزینی نرم‌افزاری مانند DropBox و اسلاک با یک راه‌حل تک منظوره است که کارکنان را قادر به تغییر سریع بین برنامه‌ها می‌کند. برنامه Basecamp یک گزینه مدیریت پروژه عالی برای شرکت‌هایی است که به دنبال ساده کردن سیستم‌های نرم‌افزاری خود هستند، و افرادی که نمی‌خواهند بیش از حد رمز استفاده کنند!

۶. ابزار Wrike

ابزار Wrike یک پلتفرم مدیریت پروژه با بسیاری از ویژگی‌های نوآورانه است. برخی از قابل‌تحسین‌ترین عملکردهای Wrike عبارتند از: داشبوردهای قابل تنظیم و فرم‌های درخواست، پیش‌بینی‌کننده‌های مدیریت ریسک مبتنی بر هوش مصنوعی و اتوماسیون هوشمند، اثبات بصری، جداول زمانی تعاملی، قابلیت‌های فرمان‌های صوتی، و سطح بالا و امنیت قابل‌اعتماد. ابزار Wrike کاربر پسند و تیم محور است، که از طریق تاییدیه‌ها و ویژگی‌های بحث خودکار، همکاری روان را تسهیل می‌کند. به علاوه، قابلیت‌های گزارش Wrike برای به‌روزرسانی تیم و ارائه به ذینفعان مفید هستند، و تجزیه‌و‌تحلیل آن به رهبران در برنامه‌ریزی و تغییر مسیر موثرتر کمک می‌کند.
این برنامه یک تناسب عالی برای همکاری میان دپارتمانی است، و ماهیت انعطاف‌پذیر و دوستانه آن رهبران را قادر می‌سازد تا یک ابزار بهبود جریان کار پروژه عالی ایجاد کنند.

۷. کلیک آپ (ClickUp)

ابزار ClickUp یک پلتفرم مدیریت پروژه مبتنی بر ابر و همکاری است. طرح و سازمان این برنامه را جدا از نرم‌افزارهای دیگر تنظیم می‌کنند. ابزار ClickUp یک ساختار سلسله مراتبی متشکل از گروه‌های متمایز است که، مقوله‌بندی، لیست‌ها، و فضاهای کاری را به کار می‌گیرد و دیدگاه‌های متعددی را برای سازماندهی جداگانه پروژه‌ها و رهبران پروژه ارائه می‌دهد. ابزارهای مدیریت کار شامل کارهای فرعی و زیرمجموعه کارهای فرعی، چک‌لیست‌ها، نظرات اختصاص‌داده‌شده، و الگوها هستند.

برنامه ClickUp دارای یکپارچه‌سازی‌های بومی با نرم‌افزارهای مختلف ردیابی زمان، ابزارهای مبتنی بر ابر و دیگر پلتفرم‌های محبوب است و دارای یک سیستم وارد کننده فایل است که انتقال آسان را ممکن می‌سازد. به علاوه، ClickUp به عنوان یک برنامه سازگار با هر دستگاه موبایل در دسترس است.

۸. جیرا (Jira)

ابزار Jira یک نرم‌افزار ردیابی مساله و پروژه محبوب تیم‌های توسعه نرم‌افزار اجایل (چابک) است. این پلتفرم به عنوان یک ابزار پی‌گیری و گزارش اشکال آغاز به کار کرد و به تدریج تغییر شکل داد تا سایر قابلیت‌های مدیریت پروژه را نیز شامل شود. Jira شامل ویژگی‌هایی مانند بورد‌های اسکرام و کانبان، نقشه‌های راه دیجیتال، معیارهای گزارش‌دهی سریع، و توانایی اتصال مسائل به کد است. اتوماسیون در زمان صرفه‌جویی می‌کند و به کاربران کمک می‌کند تا فرایندها را بهتر مدیریت کنند. سرویس نرم‌افزار در چندین ردیف و به عنوان نسخه‌های ابری و خودکار در دسترس است.

۹. ابزار Confluence

ابزار Confluence یک ابزار مدیریت دانش دیجیتال است که به اعضای گروه پروژه اجازه می‌دهد تا اطلاعات را در یک مخزن مرکزی ذخیره کنند. این ابزار جایگزین راه‌حل‌های ذخیره‌سازی سند مبتنی بر ابر مانند گوگل درایو و دراپ باکس می‌شود و تمام نیازهای پروژه را در یک مکان جمع‌آوری می‌کند. کل تیم می‌تواند به ویکی دسترسی داشته باشد و به آن بیافزاید، بنابراین تیم‌ها می‌توانند پروژه‌ها را در زمان واقعی مستند کنند.

ابزار Confluence از طراحی از جیرا تعریف می‌کند و با سایر نرم‌افزارهای پروژه نیز به خوبی کار می‌کند.

۱۰. ابزار Miro

ابزار Miro یکی از بهترین ابزارهای مدیریت پروژه آنلاین است. این پلتفرم وایت‌بورد آنلاین، هم‌کاری از راه دور بین همکاران را تقویت می‌کند و برای موقعیت‌هایی مانند جلسات مجازی، جلسات طوفان فکری، و کارگاه‌های داستان‌سرایی آنلاین مفید است. تیم‌های خلاق و متخصصان طراحی به ویژه از فرمت بصری دوستانه برنامه بهره می‌برند. ابزار Miro همچنین میزبان ترسیم نقشه و توابع نمودار و مصورسازی جریان کار اجایل است.

برنامه Miro با چندین برنامه مانند اسلاک، Dropbox، Salesforce، و دیگر ابزارهای مدیریت پروژه ادغام می‌شود، و ویژگی‌های امنیتی خوبی دارد.

به عنوان یک امتیاز اضافه، Miro چندین قالب و منابع مدیریت پروژه را با کاربران به اشتراک می‌گذارد.

۱۱. اسمارت‌شیت (SmartSheet)

اسمارت‌شیت یک ابزار همکاری و مدیریت کار است که خطوط کار گروهی را به یک پلتفرم مرکزی هدایت می‌کند. مانند بسیاری دیگر از برنامه‌های مدیریت پروژه، اسمارت‌شیت شامل مواردی مانند داشبوردهای پروژه، ابزارهای تخصیص کار، قابلیت‌های گزارش، ابزارهای اتوماسیون قابل‌برنامه‌ریزی و هشدارها، و دیدگاه‌های متعدد است.

نمایشگر اسمارت‌شیت ۱۰ هزار فوت است، یک ابزار مدیریت منابع که به رهبران کمک می‌کند تا:

  • تیم‌های قوی تشکیل دهند.
  • ظرفیت گروه را برآورد کنند.
  • برنامه را با دقت تنظیم کنند.
  • اختلافات بالقوه را پیش‌بینی و حل نمایند.
  • پیشرفت را اندازه بگیرند.
  • زمان را پی‌گیری کنند.
  • اطلاعاتی از گزارش‌ها به دست آورند.

سازگاری یکی دیگر از ویژگی‌های کلیدی برنامه است؛ طراحی اسمارت‌شیت سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا به سرعت تغییر کنند تا مزیت رقابتی را در چشم‌انداز کسب‌وکار همیشه در حال تغییر حفظ کنند.

۱۲. ابزار Mavenlink

ابزار Mavenlink فن‌آوری مدیریت پروژه و خدمات حرفه‌ای نرم‌افزار اتوماسیون، یا PSA است. این برنامه برای کسب‌و‌کارهای خدمات حرفه‌ای در زمینه‌هایی مانند بازاریابی، روابط‌عمومی، فن‌آوری اطلاعات، مهندسی، و مشاوره مدیریتی طراحی شده‌است.

ابزار Mavenlink راه‌حل‌های نرم‌افزاری را در پنج حوزه اصلی ارائه می‌دهد:

  • مدیریت منابع
  • مدیریت پروژه
  • هم‌کاری تیمی
  • حسابداری پروژه
  • هوش تجاری

ویژگی‌هایی مانند تولید پیشنهاد و ابزارهای جستجوی ارتباطی مشتری به ویژه برای حرفه‌ای‌ها در حوزه خدمات کسب‌وکار مفید هستند. همچنین Mavenlink با پلتفرم‌های حرفه‌ای مانند Salesforce، هاب‌اسپات، QuickBooks و Xero ادغام می‌شود.

برنامه Mavenlink به یک رویکرد اولین منبع افتخار می‌کند که به رهبران قدرت تصمیم‌گیری آگاهانه و داده محور را می‌دهد که منجر به تیم‌های کاملا انتخاب‌شده و آماده و اهداف دست‌یافتنی می‌شود.
علاوه بر این، این شرکت به یک تیم خدمات مشتری در سطح جهانی می‌بالد و بر اساس بازخورد کاربر بهبود مستمر ایجاد می‌کند.

۱۳. ابزار FunctionFox

فانکشن‌فاکس یک برنامه مدیریت پروژه مبتنی بر وب است که به طور خاص برای متخصصان خلاق طراحی شده‌ است. این پلتفرم شامل نرم‌افزار timesheet است که به مشاوران فریلنسر و تیم‌های داخلی اجازه برنامه‌ریزی و پی‌گیری موفقیت‌آمیز پروژه‌های خلاقانه را می‌دهد. آلارم‌ها، تیم‌ها را از مهلت‌های زمانی آگاه نگه می‌دارند، و موضوعات بحث و گفتگوهای در زمان واقعی، مشکل عدم ارتباطات را از بین می‌برند. قابلیت‌های گزارش‌دهی پیشرفته FunctionFox به متخصصان تفکر خلاق در درک داده‌ها و ارزیابی دقیق پیشرفت پروژه کمک می‌کند. تمایز بین ساعات کاری و غیرکاری به رهبران اجازه می‌دهد تا کارایی تیم‌ها را اندازه‌گیری کنند.

۱۴. ابزار WorkZone

ابزار WorkZone مرکز پلتفرم مدیریت پروژه راه است. این سیستم دارای ویژگی‌های پیشرفته‌تر از نرم‌افزارهای پایه و یک رابط کاربر پسند است، و خود را به عنوان «just-right» برای اکثر تیم‌ها ارائه می‌دهد.

نکات برجسته عبارتند از:

  • تقویت قابلیت‌های به اشتراک گذاری اسناد با ویژگی‌هایی مانند نشانه‌گذاری تصویر و اظهار نظر با آلارم‌های ایمیل
  • ابزارهای مدیریت پروژه مانند وابستگی‌های وظیفه و گزارش بار کاری
  • گزینه‌های برندینگ سفارشی
  • امنیت چند لایه

ابزار WorkZone مخاطبان گسترده‌ای را هدف قرار می‌دهد، اما هدف آن اطمینان از سازگاری روان در هر سازمان است. رویکرد سفارشی آن‌ها شامل ارزیابی نیازها، برنامه‌ریزی موفقیت، آماده‌سازی و سفارشی‌سازی، آموزش جامع، و مربیگری مداوم است.

۱۵. ابزار OpenProject

برنامه OpenProject یکی از بهترین ابزارهای نرم‌افزار مدیریت پروژه منبع باز است. این ابزار هم در نسخه‌های خود مدیریتی و هم به طور کامل میزبانی شده در دسترس است.

قابلیت‌های برنامه شامل:

  • ردیابی مساله و باگ
  • ویژگی‌های پیگیری زمان، گزارش‌دهی هزینه و بودجه‌بندی
  • نقشه راه محصول و ابزارهای برنامه‌ریزی انتشار
  • جریان‌های کاری سفارشی
  • ویژگی‌های مدیریت جلسه
  • مکانیزم‌های هم‌کاری
  • توانایی ساخت ویکی‌های پروژه شخصی

این ویژگی‌ها تنها چند مزیت بسیار مفید بدون هزینه هستند که برنامه جامعه OpenProject را بسیار موثر می‌سازند. برنامه جامع اغلب به عنوان یکی از بهترین نرم‌افزارهای مدیریت پروژه رایگان رتبه‌بندی می‌شود. طرح‌های پرداختی شامل گزینه‌های گسترده مانند بوردهای اجایل، برجسته‌سازی ویژگی، و جریان‌های کاری هوشمند هستند.

۱۶. ابزار Workfront

این برنامه در تملک Adobe است، برنامه Workfront یک ارائه‌دهنده پیشرو راه‌حل‌های مدیریت کار شرکتی است.

ویژگی‌های قابل‌توجه Workfront:

  • پورتال مشتری
  • ردیابی نقطه عطف و هزینه تکمیل
  • ابزارهای مدیریت ایده
  • برنامه‌ریز سناریو

ابزار Workfront از یک رویکرد هدف محور و داده محور استفاده می‌کند که به دنبال آگاهی از عمل از طریق بینش و تحلیل است. این پلتفرم میزبان طیف گسترده‌ای از ابزارها است که مناسب ادارات و صنایع مختلف، عملیات خطوط جریان در یک محل کار مرکزی، و فرآیندهای پیچیده را در داشبوردهای سازمان‌یافته و عملکردهای خودکار تقطیر می‌کند. Workfront، مقیاس‌پذیر و قابل شخصی‌سازی است، که برای کسب‌و‌کارهای بزرگ و در حال رشد با نیازهای حاشیه‌ای، یک نعمت است.

ممکن است به مطالعه مقاله در دفاع از ساختمان اداری: هشت مزیت فضاهای کاری فیزیکی علاقه‌مند باشید.

چگونه می‌توانم نرم‌افزار مدیریت پروژه را انتخاب کنم؟

هنگام انتخاب نرم‌افزار مدیریت پروژه، ابتدا نیازهای سازمان و کارمندان خود را در نظر بگیرید. هر برنامه مزایا و معایبی دارد. به عنوان مثال، اگر بیشتر پروژه‌ها شامل هم‌تیمی‌هایی در بخش‌های مختلف باشند، سرمایه‌گذاری در یک پلتفرم بزرگ و همه‌جانبه با قابلیت‌های کارکردی متقابل یک سرمایه‌گذاری خوب است.

اگر انتخاب نرم‌افزار برای یک تیم تنها است، پس انتخاب یک ابزار متناسب با حوزه کاری شما می‌تواند یک شرط بهتر باشد. ارزیابی ویژگی‌های تیم و پروژه‌های معمولی به شما کمک می‌کند به سمت یک پلتفرم مناسب حرکت کنید. دقت کنید که قابلیت‌های نرم‌افزار را بررسی کنید و توجه ویژه‌ای به ویژگی‌های سازنده نرم‌افزار داشته باشید. در صورت امکان، پلتفرمی با نسخه رایگان، دوره آزمایشی، یا مدل اشتراک آسان انتخاب کنید تا بتوانید برنامه را بدون ریسک امتحان کنید.

نتیجه‌گیری

مدیران پروژه مسئولیت‌های بسیاری را در محیط‌های با فشار بالا و حساس به زمان انجام می‌دهند. انتخاب نرم‌افزار مدیریت پروژه درست به رهبران کمک می‌کند تا آرام و سازمان‌یافته باقی بمانند و پروژه‌ها را در مسیر خود نگه دارند. با انتقال بسیاری از شرکت‌ها به مدل‌های کار ترکیبی یا کاملا از راه دور، پلتفرم‌های مدیریت پروژه هم‌کاری بین تیم‌های گسترده را تسهیل می‌کنند. علاوه بر این، این ابزارهای مفید تمام منابع مربوطه را در یک فضا برای ارجاع و گزارش آسان جمع‌آوری می‌کنند.

این متن با استفاده از ربات ترجمه مقالات مدیریت ترجمه شده و به صورت محدود مورد بازبینی انسانی قرار گرفته است.در نتیجه می‌تواند دارای برخی اشکالات ترجمه باشد.
مقالات لینک‌شده در این متن می‌توانند به صورت رایگان با استفاده از مقاله‌خوان ترجمیار به فارسی مطالعه شوند.