۳ زبان برنامه‌نویسی برتر برای یادگیری در سال ۲۰۲۳

منتشر شده در medium به تاریخ ۳۰ ژوئن ۲۰۲۳
لینک منبع Top 3 Programming Languages To Learn in 2023

با محبوب شدن علم داده در سال ۲۰۲۳ ایده خوبی است که سه زبان برنامه‌نویسی برتر را برای توسعه دهندگان نرم‌افزار در سال جاری تجزیه‌وتحلیل کنیم. در طول زندگی حرفه‌ای‌ام، از زبان‌های برنامه‌نویسی مختلفی استفاده کرده‌ام که تنها تغییر ثابت آن است.

بیایید به شکل زیر نگاهی بیندازیم، که برترین زبان‌های برنامه‌نویسی را نشان می‌دهد که با توجه به ترندهای گوگل، بهترین انتخاب برای یادگیری شما در سال ۲۰۲۳ خواهند بود.


درست است!

چندین نظرسنجی و تحقیقات پایتون، جاوا اسکریپت و جاوا را به عنوان برترین زبان‌های برنامه‌نویسی شناسایی کرده‌اند. در این پست، نگاه دقیق‌تری به هر یک از این زبان‌ها خواهیم داشت تا ببینیم چه چیزی آن‌ها را متمایز می‌کند و چگونه متفاوت است.

۱. پایتون


پایتون یکی از پرکاربردترین زبان‌های برنامه‌نویسی است. استفاده از آن واقعا ساده و بدون دردسر است. جالب است بدانید در ایالات متحده، یک توسعه دهنده پایتون به طور متوسط ​​۱۱۸۶۲۶ دلار در سال درآمد دارد.

طبق نظرسنجی Stackoverflow در سال ۲۰۱۹ از توسعه دهندگان، پایتون مطلوب‌ترین زبان برنامه‌نویسی سال است. با توجه به شهرت پایتون به عنوان یک زبان مناسب برای توسعه، این تعجب‌آور نیست.

کد پایتون چگونه به نظر می‌رسد؟

بیایید کدی بنویسیم تا درک بهتری از سینتکس پایتون داشته باشیم. بیایید یک برنامه ساده ایجاد کنیم تا مشخص کنیم عدد وارد شده توسط کاربر فرد است یا زوج.

num = int(input("Enter a number to check if odd or even: "))
if (num % 2) == 0:
print("{0} is Even".format(num))
else:
print("{0} is Odd".format(num))

اگر با پایتون آشنایی ندارید، متوجه خواهید شد که نحو آن تا حدودی با سایر زبان‌های برنامه‌نویسی متفاوت است. بریس‌های فرفری، کلاس‌ها و اصلاح‌کننده‌های عمومی/خصوصی همگی وجود ندارند. این کاملا ساده و بدون درهم و برهمی است. یکی از دلایل محبوبیت پایتون در بین برنامه‌نویسان به همین دلیل است. بیایید نگاهی به خروجی برنامه بالا بیاندازیم.

Enter a number to check if odd or even: 56
56
56 is Even

چرا پایتون؟

در اینجا خلاصه‌ای سریع از این که چرا پایتون یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی امروزی است، آورده شده است.

· ساده برای استفاده.

· بدون درهم ریختگی در کد.

· یادگیری آسان برای مبتدیان برنامه‌نویسی.

· بهترین گزینه برای یادگیری ماشینی، پروژه‌های هوش مصنوعی و تحقیقات.

· از پارادایم‌های شیگرا پیروی می‌کند.

· می‌توان از آن برای ساخت برنامه‌های کاربردی frontend و backend استفاده کرد.

· به طور گسترده توسط دانشمندان داده استفاده می‌شود.

· حمایت عظیم جامعه.

چرا پایتون نه؟

پایتون یک زبان برنامه‌نویسی محبوب و مناسب برای توسعه است، اما هر زبان برنامه‌نویسی دارای نقص‌هایی است. در اینجا فهرستی از دلایلی وجود دارد که چرا پایتون ممکن است بهترین انتخاب نباشد.

پایتون به ندرت برای توسعه موبایل استفاده می‌شود زیرا در دسترس بودن فریمورک‌های مختلفی مانند React Native و Flutter و همچنین زبان‌‌های بومی مانند Swift و Java وجود دارد. در نتیجه، هیچ برنامه تلفن همراه مبتنی بر پایتون را پیدا نخواهید کرد.

اگر پایتون زبان اول شما باشد، یادگیری سایر زبان‌های برنامه‌نویسی دشوار است. ممکن است عاشق سادگی آن شوید و یادگیری زبان‌های برنامه‌نویسی دیگر برای‌تان دشوار باشد. هنگام مهاجرت از پایتون به یک زبان برنامه‌نویسی دیگر، مانند جاوا، ممکن است پیچیده به نظر برسد.

پایتون به طور گسترده در توسعه نرم‌افزار در مقیاس بزرگ استفاده نمی‌شود - پایتون به طور گسترده در توسعه نرم‌افزار سازمانی در شرکت‌های بزرگ استفاده نمی‌شود. در مقایسه، زبان‌هایی مانند جاوا و جاوا اسکریپت بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. پایتون در زمان اجرا کندتر است و محدودیت دسترسی به پایگاه داده دارد. لایه دسترسی به پایگاه داده پایتون نسبت به JDBC یا ODBC پایین‌تر است و آن را برای برنامه‌های کاربردی در مقیاس بزرگ نامناسب می‌کند.

۲. جاوا


جاوا دومین زبان برنامه‌نویسی محبوب برای یادگیری در سال ۲۰۲۳ است. جاوا یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی است و در سال ۲۰۲۳ یک زبان عالی برای یادگیری خواهد بود.

من کدهای جاوا زیادی را برای یک برنامه نرم‌افزاری سازمانی در ابتدای کارم نوشتم. جاوا یک زبان برنامه‌نویسی است که معمولاً در برنامه‌های نرم‌افزاری در مقیاس بزرگ استفاده می‌شود.

بیایید نگاهی به کدهای جاوا بیندازیم

بیایید برنامه پایتون را که قبلاً در جاوا ایجاد کرده بودیم، دوباره بسازیم. این برنامه بررسی می‌کند که آیا عدد وارد شده توسط کاربر فرد یا زوج است.

import java.util.Scanner;
public class EvenOdd {
public static void main(String[] args) {
Scanner reader = new Scanner(System.in);
System.out.print("Enter a number: ");
int num = reader.nextInt();
if(num % 2 == 0)
System.out.println(num + " is even");
else
System.out.println(num + " is odd");
}
}

شایان ذکر است که سینتکس کاملاً متفاوت از Python است. ما موضوعاتی مانند کلاس، دسترسی عمومی/خصوصی، اسکنر و موارد دیگر را پوشش داده ایم. در مقایسه با زبان هایی مانند پایتون، برنامه های جاوا سازماندهی بیشتری دارند. در جاوا، همه چیز باید در یک کلاس یا رابط قرار گیرد.

چرا جاوا؟

در اینجا مروری کوتاه بر این است که چرا باید جاوا را یاد بگیرید:

جاوا در برنامه‌های نرم‌افزاری سازمانی استفاده می‌شود - یکی از دلایل اصلی یادگیری جاوا این است که از آن برای ساخت برنامه‌های کاربردی در مقیاس بزرگ در بسیاری از مشاغل فناوری در سراسر جهان استفاده می‌شود. جاوا در پشته‌های فناوری شرکت‌های برتر مانند Uber، Airbnb، Twitter و بسیاری دیگر استفاده می‌شود. در نتیجه، به دست آوردن کار به عنوان یک توسعه دهنده جاوا بسیار ساده است.

عملکرد - برنامه‌های جاوا سریع‌تر از زبان‌های تایپ شده پویا هستند، زیرا برای عملکرد بهینه شده‌اند. JVM ها ارتقا یافته‌اند و سریع هستند و برای پروژه‌های بزرگ ایده‌آل هستند.

توسعه اندروید - جاوا در توسعه برنامه‌های اندروید بومی استفاده می‌شود. اگر می‌خواهید به‌عنوان یک توسعه‌دهنده موبایل که بر روی ایجاد برنامه‌های بومی اندروید تمرکز دارد، کار کنید، دانستن جاوا ایده خوبی است.

انجمن عظیم - جاوا یک زبان برنامه‌نویسی محبوب برای بیش از یک دهه بوده است و جامعه قابل توجهی در پشت خود دارد. هنگامی که برای اولین بار شروع به یادگیری جاوا می‌کنید، با ابزارها، انجمن‌ها و کتاب‌های زیادی برای کمک به شما روبرو خواهید شد.

پلتفرم و ابزارها - اکوسیستم جاوا در طول زمان تغییر کرده است و اکنون ابزارها و IDE های شگفت انگیزی وجود دارد که به توسعه جاوا کمک می‌کنند، مانند IntelliJ، Eclipse، و غیره.

چرا جاوا نه؟

بیایید نگاهی بیندازیم که چرا جاوا یک گزینه خوب نیست.

کد پرمخاطب - کد جاوا کاملاً پرمخاطب است که می‌تواند برای یک برنامه‌نویس جدید گیج کننده باشد. این نشان می‌دهد که کد دارای حجم زیادی است که ممکن است برخی از توسعه‌دهندگان آن را خسته‌کننده بدانند. با مقایسه کدهای مثال بالا، می‌توانید متوجه شوید که جاوا چقدر پرمخاطب است.

زبان قدیمی – جایگزین‌های جاوا به طور فزاینده ی در میان توسعه دهندگان و استارت‌آپ‌های جدیدتر محبوب هستند. این به این دلیل است که این یک زبان برنامه‌نویسی قدیمی است و آن‌ها ترجیح می‌دهند یک زبان برنامه‌نویسی جدیدتر و پیشرفته را یاد بگیرند. اگر می‌خواهید برای استارت‌آپ‌ها یا با فناوری‌های پیشرفته کار کنید، ممکن است بخواهید یک زبان برنامه‌نویسی جدید یاد بگیرید.

۳. جاوا اسکریپت


یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی مورد علاقه من، جاوا اسکریپت، زبان برنامه‌نویسی برتر بعدی برای یادگیری در سال ۲۰۲۳ است.

در ایالات متحده، متوسط ​​حقوق برنامه‌نویس جاوا اسکریپت 113615 دلار در سال است.

در مطالعه‌ای که توسط StackOverflow انجام شد، جاوا اسکریپت برای هفتمین سال متوالی به عنوان محبوب‌ترین زبان برنامه‌نویسی شناخته شد.

کد در جاوا اسکریپت

ما یک تابع isEven ساخته‌ایم که یک عدد صحیح می‌گیرد و زوج یا فرد بودن آن را در قطعه کد زیر بررسی می‌کند. فایل console.log برای ضبط پاسخ کنسول استفاده می‌شود. کاربر نهایی قادر به دیدن این نخواهد بود. توسعه‌دهندگان می‌توانند از ورود به سیستم کنسول برای اهداف آزمایش و اشکال‌زدایی استفاده کنند.

function isEven(num) {
if (num % 2 === 0) {
console.log(num + " is even");
return true;
} else {
console.log(num + " is odd");
return false;
}
}

چرا جاوا اسکریپت؟

در سال ۲۰۲۳، دلایل زیادی وجود دارد که چرا باید جاوا اسکریپت را یاد بگیرید.

در همه جا از آن استفاده می‌شود - امروزه جاوا اسکریپت تقریباً در تمام برنامه‌های کاربردی جلویی فعلی استفاده می‌شود. هیچ راهی برای اجتناب از جاوا اسکریپت یا نادیده گرفتن آن در حین توسعه نرم‌افزار جلویی مدرن وجود ندارد.

بسیاری از چارچوب‌های مدرن – امروزه فریم‌ورک‌ها و ابزارهای جاوا اسکریپت با کیفیت بالا برای کمک به توسعه frontend در دسترس هستند. بسیاری از فریم ورک‌ها مانند React، Vue، Angular، React Native و غیره، معمولاً برای ساخت اپلیکیشن‌های فرانت‌اند مدرن استفاده می‌شوند.

سازگار با توسعه‌دهندگان و یادگیری آسان - جاوا اسکریپت یک زبان مبتدی است و تازه‌واردان به این زبان تمایل دارند که عاشق آن شوند. این می‌تواند به دلیل شرایط مختلف باشد. خود این زبان برای توسعه‌دهندگان جذاب است و اکوسیستم‌های فعلی که برای فعال کردن توسعه در دسترس هستند، تجربه توسعه‌دهنده را بیشتر می‌کنند.

فرصت‌های شغلی – برنامه‌نویسان جاوا اسکریپت در سراسر جهان تقاضای زیادی دارند. بسیاری از شرکت‌های Fortune 500 مانند گوگل، فیس‌بوک و اوبر سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در توسعه جاوا اسکریپت کرده‌اند که در نتیجه تعداد زیادی فرصت شغلی در بخش جاوا اسکریپت ایجاد شده است.

هم Frontend و هم Backend Development — شایان ذکر است که، در حالی که جاوا اسکریپت بر صحنه توسعه frontend غالب است، همچنین به طور فعال در توسعه Backend با چارچوب‌هایی مانند Node.js استفاده می‌شود. این به این معنی است که شما می‌توانید با جاوا اسکریپت معاصر یک توسعه دهنده frontend و backend باشید.

سرعت - برنامه جاوا اسکریپت سریع اجرا می‌شود زیرا همه کدها در سمت مشتری اجرا می‌شوند.

چرا جاوا اسکریپت نه؟

به سرعت در حال تغییر: بسته به نوع نگاه شما، این ممکن است یک طرفدار یا مخالف باشد. جاوا اسکریپت و چارچوب‌های آن به سرعت در حال تغییر هستند، و جاوا اسکریپت امروزی بسیار متفاوت از سه سال پیش است. این واقعیت که همیشه در حال تغییر است نشان می‌دهد که شتاب و مشارکت اجتماعی زیادی دارد. با این حال، می تواند دشوار باشد که با آن همراه باشید.

نگرانی‌های امنیتی: در سمت کلاینت، کد جاوا اسکریپت اجرا می‌شود و کد معمولاً در معرض دید قرار می‌گیرد. در نتیجه، اگر بهترین شیوه‌ها در طول توسعه رعایت نشود، ممکن است نقض امنیتی رخ دهد.

نتیجه

در اینجا چند منبع برای کمک به شما برای شروع کار با این سه زبان برنامه‌نویسی برای یادگیری بیشتر آورده شده است.

در پایان، اگر در مسیر یادگیری خود نیاز به ترجمه مقالات یا منابع خود داشتید، می‌توانید از ابزارهای رایگان ترجمه مانند ترگمان استفاده کنید.

این متن با استفاده از ربات ترجمه مقالات علم داده ترجمه شده و به صورت محدود مورد بازبینی انسانی قرار گرفته است. در نتیجه می‌تواند دارای برخی اشکالات ترجمه باشد.
مقالات لینک‌شده در این متن می‌توانند به صورت رایگان با استفاده از مقاله‌خوان ترجمیار به فارسی مطالعه شوند.